Non hai que ter medo a non facer nada produtivo



A escritora alemá Andrea Köhler defende as vantaxes da lentitude e a espera no ensaio literario-filosófico ‘El tiempo regalado’.




El país


De pequena, a escritora e xornalista alemá Andrea Köhler (Bad Pyrmont, 1957) miraba o interior dunhas caixas dos seus avós con fotos holográficas de persoas; si esperaba e as movía, parecían pantasmas. Algo de fantasmagórico tiña tamén agardar o revelado do papel fotográfico: “O que non estaba, coa espera estaba”. Iso acabou coa chegada da foto dixital: “É pura inmediatez: disparas e ves; perdeuse o tempo de espera do revelado, un lapso no que podían suceder outras cousas en relación á paisaxe ou ás persoas aí recollidas ou a ti mesmo; co dixital, esas cousas deixan de suceder”. E aí naceu a idea de El tiempo regalado (Libros do Asteroide; Angle, en catalán), fina reflexión literario-filosófica sobre a espera, trenzada a partir das lecturas de 42 libros, dos Irmáns Grimm a Sloterdijk , pasando por Los picos de Beckette o seu Esperando a Godot ou do Heidegger de Los conceptos fundamentales de la metafísica.

Köhler só ve virtudes na “lata de esperar”, unha (in)acción que hoxe é anatema ou suposto estado de imbecilidad improductiva nesta sociedade do ioctosegundo e o turbocapitalismo. Pero nin esa aceleración freou o sufrimento da espera; ao contrario, Internet ou Twitter converten a todos en máis impulsivos e impacientes. “Os intervalos podémolos facer máis curtos e intensos, pero seguen aí, coa obsesión de utilizalos para algo produtivo, cando eliminar os tempos de espera déixanos menos tempo para pensar e conectar connosco mesmos”. Até hai pouco correspondente en Estados Unidos, aí detectou a última consecuencia: “Ao querer acurtar os tempos de espera só creceu exponencialmente a ansiedade e a necesidade do seu tratamento médico na xente”.

Apoiándose no Nabokov de Fala memoria, desenvolve a autora a tese de que a vida non deixa de ser unha longa espera para morrer, ou un fogonazo entre dúas negras infinitudes. “O berce se mece sobre o abismo”, escribe o autor de Lolita. “Non é unha idea tan terrible: a vida é algo que pasa entre dous momentos sen carga; o home é o único animal que sabe que a súa vida termina e é iso o que lle leva a crear arte; que haxa un principio e final e unha dirección dálle sentido; é un paradoxo existencial”, cre Köhler. Todo creador, sostén, debe soportar a espera: a que cheguen os pensamentos e se orden. É o que Kafka chamaba “o titubeo antes do nacemento” porque, como di xa ela, “á musa non lla obriga, pero hai que prepararlle o terreo, esperar”. Trátase, pois, de entender toda espera “como tempo regalado e non perdido”, lonxe da adxectivación que o Romanticismo do XVIII asociou a “dor” e “tormento” e así ver que o enfermar é “un compás de espera, unha pausa que demanda o corpo” ou que parte do encanto e a razón de ser da viaxe consiste en que “alguén espere e de fe da nosa ausencia”.

Köhler practica o que escribe: tras unha primeira resposta, aproveita a pausa da transcrición que fai o seu interlocutor para pensar e engadir argumentos, como na súa aseveración de que, aínda que adaptemos o noso equipo sensorial ao tempo acelerado, os sentimentos conservan a súa lentitude. “Non deixamos de ser humanos: os nosos sentimentos manteñen un certo anacronismo, xeramos defensas contra a anguria da rapidez, por iso non podemos liberarnos da lentitude, o que explica o auxe de fenómenos como a meditación, o slow food, o ioga…”, recita. Pero, que ocorre cando non facemos nada? “Pois moitas cousas, chega o inexplicable ou inaudito, por exemplo: habemos de deixar espazo para que pase o marabilloso; do que se trata hoxe é de non ter medo a non facer algo produtivo”.

E, tras a pausa, outro argumento: “O ser humano busca, por natureza, seguridade, mentres que na espera todo pode pasar; pero si eliminamos a posibilidade de que poidan suceder cousas, no fondo perdemos liberdade e poida que tamén memoria”. Outra pausa e prosegue: “Pensar, escribir require tempo e a natureza, tamén: da xestación, a puberdade ou o capullo dun insecto, que son estadios de espera, xurdirá unha criatura distinta… A froita tamén necesita tempo para madurar e ten as súas estacións; a memoria humana está asociada a iso e aos cheiros desa froita na súa tempada. Que pasará coa memoria si hai unhas froitas todo o ano ou estas xa non cheiran como cheiraban porque non maduraron na árbore o suficiente?”.

Enxoita, sentada moi recta sen tocar a cadeira, Köhler parece fixarse en todo. Agora terminou un ensaio similar sobre a vergoña e está en pleno traballo doutro sobre os rostros: “Cada cara, claro, é distinta, pero hai as veces reflexos dunhas en outras”. Temas, en calquera caso, moi afastados. “Non crea: son esenciais na conformación do ser humano, para coñecerse e coñecer aos demais”. Polo menos, pouco abordados: “Si, en Filosofía hai moitos libros sobre o tempo, pero poucos sobre a espera”. Quizá o problema da espera é que adoita levar a falar cun mesmo. E iso sempre dá medo.

Seguinte
« Prev Post
Anterior
Next Post »