Son os pais e as nais (in)competentes para educar?


A disciplina social só é posible cando existe, previamente, unha responsabilidade persoal.



Catherine L´Ecuyer :: El país


Nunha das bibliografías de María Montessori, Rita Kramer explica que se puxo de moda, entre as mulleres do século XIX en Italia, o xogo de acender e de apagar uns mistos para matar o tempo, mentres os nenos estaban a ser coidados por unha aia e o pai estaba ausente do fogar. Esa anécdota ilustra até que punto non se vía a actividade educativa -polo menos durante os primeiros anos do neno- como algo relevante. Educar era unha tarefa á que se dedicaban principalmente os máis vulnerables, a falta doutra alternativa. Montessori explica como era corrente escoitar nas familias burguesas dicir ao neno; “non te sentes no chan” ou “non te sentes no sofá”. Entón o neno era un cidadán que non tiña lugar nos espazos comúns da súa propia casa. Decorábaselle de lazos e atábaselle inmóbil a unha cadeira coa súa aia para que non fixese ruído e non molestase.

Aínda que é certo que en l’ Émile, Rousseau falara no século XVIII do neno como dun suxeito, non como un obxecto, consideraba o Estado como o seu principal educador. Afirmaba que o Estado ten un papel prioritario sobre o dos pais no ámbito da educación dos fillos, posto que a educación dos nenos non debe “abandonarse aos prexuízos dos seus pais”. Quizais foi por exceso de coherencia consigo mesmo que Rousseau abandonou aos seus fillos nun orfanato. A idea rousseauniana de que os pais son incompetentes para poder educar aos seus fillos e deben deixar que o Estado o faga para eles segue hoxe recibindo atención, configurando moitas das políticas educativas.

A inicios do século XX, empézanse a multiplicar as teorías psicolóxicas respecto da educación e ponse de moda os parvularios para nenos desde os 3 anos. Na EE UU, Dewey ten as súas teorías encamiñadas a resolver, desde a aula, a cuestión da educación cara á integración dos millóns de inmigrantes que chegaran a América despois da Primeira Guerra mundial. En Europa, nace o movemento da Educación Nova inspirado en gran parte en Rousseau. As aulas da Educación Nova convértense en laboratorios de psicoloxía, e a psicoloxía convértese no vestido de dignidade da pedagoxía. Xorden todo tipo de teorías educativas elaboradas por médicos ou psicólogos, como Claparède, Decroly, Piaget, Montessori, que poden dar de pensar aos pais que a educación é un asunto demasiado complicado para que eles mesmos poidan facerse cargo. Os pais deben por tanto encargalo aos especialistas, xa que eles, si saben.

Acabada a Segunda Guerra mundial, ante o horror dos campos de concentración, rexéitase enerxicamente a teoría da eugenesia, empézase a entender o poder da educación e os Estados adoptan progresivamente a idea de coidar aos colectivos desfavorecidos a través de políticas sociais e educativas, empezando desde a primeira infancia. Como consecuencia da Segunda Guerra mundial, os orfanatos de Europa están cheos. A OMS encarga entón un informe a un psiquiatra chamado John Bowlby, sobre a consecuencia dunha crianza sen nai sobre a saúde mental dos nenos nos orfanatos. No seu informe, publicado en 1951, Bowlby fai fincapé na importancia da sensibilidade do principal coidador para a creación dun vínculo de apego (de confianza) entre el e o neno. Nace entón a teoría do apego, que revolucionará o ámbito da psicoloxía infantil.

Na década do oitenta, o caldo é favorable á aplicación de certas ideas neurocientíficas no ámbito da educación e a ciencia convértese unha vez máis no vestido de dignidade da pedagoxía baixo a etiqueta da “educación baseada na neurociencia” (brain-based education). Esa situación dá pé ás expresións que hoxe coñecemos como: “todo se xoga de 0 a 3 anos” ou “máis e antes é mellor”. E entón recoméndase aos pais escolarizar aos seus fillos canto antes, ponse a énfase na parte cognitiva de 0 a 3 anos e multiplícanse os métodos e os libros que falan da estimulación temperá. De novo, os pais teñen menos protagonismo, delegando a educación a parvularios especializados que usan métodos supostamente baseados na neurociencia, pensando que eles mesmos non son o suficientemente competentes para facer ese traballo. O apoxeo desa crenza é, en 1997, cando Hilary Clinton, nun discurso dirixido a educadores na Casa Branca, di: “No momento en que a maioría dos nenos empezan a escola infantil, a arquitectura do cerebro está esencialmente construída.” Esa declaración levantou un tsunami de críticas por parte de neurólogos e neurobiólogos en todo EE UU, pois esa crenza é un “neuromito” (unha mala interpretación da literatura neurocientífica). O cerebro é plástico e pode modificarse ao longo de toda a vida e o bombardeo temperán de información non necesariamente favorece a aprendizaxe. Eses neuromitos  dan unha importancia excesiva á estimulación cognitiva e restan importancia á dimensión interpersoal nos primeiros anos, clave para o apego.

Os neuromitos levaron á abdicación do ámbito familiar, a favor da industria educativa do consello empaquetado conformado por aqueles gurús, expertos, libros ou produtos que ditan aos pais exactamente o que han de facer para que os seus fillos sexan exitosos e felices, e sobre todo para que coman, durman e obedezan. Ese enfoque educativo conductista, caracterizado polo adultocentrismo, está orientado principalmente hacia a tranquilidade dos pais. A industria do consello empaquetado, en procura do “manual definitivo” dunha crianza perfecta, enfoca a educación desde o punto de vista dos “como” e dos “que” e afasta aos pais dos “para que” e os “por que”. Contribúe, de novo, a desposuír aos pais do seu papel como primeiros educadores, entregando aos seus fillos á industria do xogo “con botóns e pilas” e desposuíndolles da intuición parental e do sentido común que debería guiar toda acción educativa.

A teoría do apego foi inicialmente criticada polo feminismo, por culpar á muller traballadora de todos os males da infancia. Pero hoxe sabemos que o apego do neno pode facerse tanto co pai como coa nai. O apego é o vínculo de confianza que se establece entre o neno e un principal coidador dispoñible e capaz de atender a tempo as súas necesidades básicas durante os primeiros anos de vida. O neno con apego seguro é máis confiado, descubridor e empático nas súas relacións interpersoais. Hoxe, esa teoría é unha das máis investigadas, recoñecidas e establecidas no ámbito da psicoloxía do desenvolvemento, converteuse no enfoque por excelencia para entender o desenvolvemento do neno e está a ser utilizada como base e premisa da maioría das investigacións e políticas sociais e de educación infantil en gran parte dos países desenvolvidos.

Facer crer aos pais que a híperestimulación durante o tres primeiros anos de vida é máis importante que a atención afectiva e convencerlles da necesidade dunha escolarización temperá ha contribuído a adormentar a conciencia de ser principais educadores e posto en dúbida a súa vocación e a súa competencia educativa, xerándolles abafo e inseguridade persoal. Esas crenzas desposuíron aos pais do seu rol, reducíndolles a meros estimuladores e animadores de ludoteca que nin gozan, nin gozan da beleza da súa misión.

Esa crenza influíu, como é lóxico, na cuestión da conciliación. Si os nenos non necesitan aos seus pais, entón máis vale delegar ese coidado e escolarizalos desde os 4 meses. Si o neno está mellor no colexio, para que necesitamos unha baixa de maternidade ou de paternidade máis longa? Entón os únicos argumentos que nos quedan son invocar o dereito da muller a tela, ou a obrigación do home a coidar dos seus fillos para erradicar o machismo. Hoxe sabemos que a rotación do principal coidador é un dos factores que interfere na creación do vínculo de apego. Pero preferimos prohibir a transferibilidade das baixas, porque é máis afín ás nosas mentalidades igualitaristas. En definitiva, as necesidades do neno, que deberían ser o principal protagonista da cuestión, reléganse ao segundo plano nun debate ideolóxico esencialmente adultocéntrico.

Que é a sensibilidade? A sensibilidade (instinto maternal, paternal) é un mecanismo do que dispón a natureza para axudarnos a tomar conciencia da nosa responsabilidade como primeiros educadores, para que sexamos capaces de sintonizar coas necesidades reais dos nosos fillos. Debería ser suficiente co sentido do deber? Si, pero a natureza é xenerosa e facilítanos o traballo. Con todo, non é suficiente ter ese agasallo. Esa sensibilidade desenvólvese a base de pasar tempo cos nosos fillos, dándonos conta do que necesitan para o seu bo desenvolvemento. Nese sentido o confinamento foi e está a ser unha oportunidade única para desenvolver esa sensibilidade maternal e paternal, para consolidar o vínculo de apego / de confianza con cada un deles. Nese sentido, a nosa mirada é clave para transmitirlles unha actitude positiva e confiada facía o mundo que nos rodea.

Por último, non iría mal lembrar, en tempos de des-confinamento, que a disciplina e a responsabilidade social, tanto por parte dos pais como dos nenos, non xorde de “a nada”, nin de encher a rúa de persoas uniformadas repartindo multas, nin das instrucións do “BOE de cada día”. A disciplina social só é posible cando existe, previamente, unha disciplina e unha responsabilidade persoal. E a responsabilidade persoal só é posible cando asumimos que a persoa que actúa é competente, racional, consciente e libre de asumir as consecuencias das súas accións. Montessori ilustrábao cun fermoso exemplo. Explicaba como era posible que un grupo de persoas queden en silencio ante un concerto. Lembrábanos que o silencio colectivo non é, ou polo menos non debería xamais de ser, o mero resultado da imposición colectiva dunha norma. Nese caso, a disciplina colectiva é a suma da disciplina persoal de cada un dos que escoita en silencio. É o resultado do que desenvolveu a fortaleza persoal e o autocontrol, do que entende o que acontece e ten sensibilidade para apreciar a beleza e a harmonía do son do conxunto de todos os instrumentos que se ouven na pulcritude do silencio.

Seguinte
« Prev Post
Anterior
Next Post »