Si a educación deixa de ser presencial, España pode destruír (aínda máis) o seu ascensor social


O peche dos centros non prexudica igual a todas as clases sociais. Mentres que as altas apenas notan o efecto, as baixas teñen dificultades que arrastrarán no longo prazo.




Héctor G. Barnés :: El Confidencial


Todo apunta a que o comezo do próximo curso será moi diferente ao que coñecemos, cun formato de semipresencialidade no que, como expuxo o Ministerio de Educación, os grupos redúzanse á metade para garantir o distanciamento físico. Mentres tanto, os alumnos terminarán previsiblemente o curso de maneira telemática, o que reduciu o papel do colexio como lugar físico, e por tanto, como lugar de intercambio social.

Non se trata dunha mera cuestión de fenda dixital como adoita aducirse, senón da importancia que ten a escola como atenuadora das diferenzas sociais. Desde a crise, a mobilidade entre clases en España grazas á educación comezou a frearse. Agora pode deterse totalmente ou, mesmo, facer descender a grandes capas da sociedade. Si en circunstancias normais a escola é "xente, xente que traballa, que estuda, que coñece, que se estima", como a definiu Paulo Freire, esa escola improvisada nos fogares está determinada polo capital social, económico e cultural das familias. É dicir, 'homeschooling' de primeira para uns, clases entrecortadas, pixeladas e cheas de interrupcións para outros.

"Sen escola pública, a educación privada xera desigualdades. Si xa non tes a pública para atenualo, esa desigualdade aumenta"

O informe da OCDE 'A Broken  Social Elevator? How to Promote Social Mobility' xa describía a España como un país pegañento. A nosa particularidade, explicaba, é que non só hai un "chan pegañento" que impide ascender ás clases sociais máis baixas, senón tamén un "teito pegañento" que fai moito máis difícil o desclasamiento das máis altas.

Nesa brecha é clave a educación, e en concreto, o contexto escolar. A maioría dos fillos dos pais que teñen unha peor formación (un 56%) terminan cun nivel igual de baixo, unha porcentaxe moi superior á media da OCDE (un 42%). A razón é que España, a pesar dos tímidos avances recentes, segue sendo un dos países cun nivel máis alto de abandono escolar (un 19,9%), algo que podería agudizarse no presente contexto. A maioría dos fillos das familias con pais máis educados (un 69%) terminan cursando un máster ou un doutoramento, pero menos dun de cada catro das familias con menos educación fano.

"O problema co que nos atopamos os investigadores é que hai poucos datos e fontes que permitan analizar a mobilidade, pero nós observamos a retardación destes indicadores desde hai uns anos", explica Olga Cantou Sánchez, profesora de Economía da Universidade de Alcalá, que traballou durante os últimos meses no tema. "A partir do curso 2011/2012 empézase a percibir que entre os mozos teñen máis dificultades para acceder a un maior nivel educativo que os seus pais, cando nas anteriores o ascenso era moi claro". É un proceso lento, engade, pero que investiu a tendencia que foi habitual durante décadas.

O problema, engade a economista, radica en que o contexto presente vai totalmente en contra da redución da brecha, porque "é na escola onde se poden pechar esas desigualdades". Outro exemplo: segundo os seus datos, o gasto en educación multiplicouse de forma moito máis alta entre as rendas máis altas que entre as baixas, xeralmente en complementos como escolas privadas, clases de apoio ou idiomas. Os factores que agora marcan a diferenza. Como lembra Cantou, "sen escola pública, a educación privada xera desigualdades. Si xa non tes a pública para atenuar sobre os máis vulnerables, esa desigualdade aumenta".


A importancia dun colexio
Non se trata unicamente da facilidade da aprendizaxe nunha contorna física, senón doutros intanxibles que conforman o coñecido como Efecto Escola, é dicir, a capacidade dos centros para influír no rendemento dos alumnos fronte ao capital social e económico da familia. Un efecto que neste contexto redúcese, e que fai que, por exemplo, se perda o efecto compañeiro, que provoca que os alumnos máis avantaxados axuden aos máis atrasados. Tamén outros factores esenciais como a relación entre alumnos de distintas contornas sociais ou a capacidade de detectar problemas por parte dos profesores.

"Os sistemas educativos que se foron a pique son os que expulsaron ás clases medias do sistema educativo público"

"Atopámonos nunha segregación absoluta porque cada alumno está na súa casa, non hai mestura que poida axudar aos alumnos máis desvantaxados, que a través dos compañeiros poden aprender moito máis que o que poderían facelo grazas á súa propia contorna", engade Cantou, que lembra que "os sistemas educativos que se foron a pique son os que expulsaron ás clases medias do sistema educativo público, o que xera moita máis desigualdade social, porque as familias máis vulnerables quedan segregadas nuns colexios e as ricas noutros".

"Vimos nas nosas enquisas como se activan os recursos familiares e a actividade de educación informal en elementos como o tempo dedicado á lectura, si esta é acompañada ou a práctica de música ou idiomas, que se diferencian en función do capital cultural das familias", explica Xavier Bonal, catedrático de Sociolóxica da Universitat Autònoma de Barcelona. "Son diferenzas que existen e que agora se amplían. A escola é unha condición non suficiente, pero si necesaria, especialmente para determinados colectivos que poden atopar nela un carácter compensatorio".

Como explicaba o sociólogo nunha tribuna publicada en 'El Periódico', "mentres a clase media está a facer unha especie de curso acelerado de' homeschooling', outros grupos sociais ou ben non están en casa porque están a traballar ou non dispoñen dos medios, recursos ou capacidades para converterse en mestres de escola nunha semana". "Unha situación de segregación alta como a que temos en España agora extrémase", engade a este xornal. "Non é só que as familias teñan menos recursos culturais, porque pode ser que estean a realizar servizos esenciais e nese caso quen substitúe á escola". Como lembra, "o teletraballo tamén está repartido de forma inequitativa".

O paradoxo é que, como leva ocorrendo desde hai décadas e como o propio Bonal púidoo comprobar a partir das enquisas que puxo en marcha estas semanas, aínda que o efecto escola é máis decisivo para as clases baixas, adoitan ser as altas as que adoitan darlle máis importancia e ser máis esixentes e críticas. Algo que tamén ocorreu estas semanas. "Ocorre o mesmo coa elección de escola ou con garantir un itinerario o máis completo posible, aínda que sexan grupos sociais que en teoría non o necesitan", explica. "A súa percepción é que estamos nunha sociedade de risco, e que canto máis poidas asegurar a través do capital cultural e o coñecemento, mellor, así que invisten en educación".

"Si isto se alarga moito, teremos un problema, porque os paróns producen retrocesos que se distribúen de forma desigual"

O informe 'Covid-19: pechar a brecha' publicado por Save  the Children este martes mostraba como a situación actual amplificou e profundou a brecha educativa, algo que pode disparar o fracaso, a desvinculación escolar e un aumento do abandono educativo temperán. "O peche dos centros escolares produciu menos aprendizaxes efectivas", explica Andrés Conde, o seu director xeral. "Isto non ocorre en igualdade entre as clases medias ou as baixas. Por exemplo, o 'esquecemento estival'. Cando as medias volven tras o verán non teñen atrasos nas súas aprendizaxes, algo que si se produce nos nenos de familias máis desfavorecidas".

España era xa antes de todo isto un dos países cunha maior segregación educativa de Europa, como puxeron de manifesto F. Javier Murillo e Cynthia Martínez Garrido en 2018. "PISA xa revelou que os centros que concentran aos nenos máis desfavorecidos teñen peores dotacións e medios, e agora están a ter máis dificultades para levar a cabo un acompañamento educativo por parte dos profesores", engade Conde. "Nas clases medias os pais teñen máis facilidades e competencias para apoiar unha aprendizaxe máis autónoma".


Solucións... e un matiz
Francia iniciou esta semana un retorno ás aulas con "alumnos prioritarios" segundo a profesión dos pais e a situación familiar. Unha posibilidade que Bonal valora positivamente: "Hai alumnos que teñen que volver antes que outros". O tempo corre en contra. "Si isto se alarga moito, teremos un problema, porque xa sabemos por estudos internacionais que os paróns producen retrocesos que se distribúen de forma desigual", engade. "Sorprende que despois de dous meses non haxa un plan de desescalada escolar que debería organizarse non só por criterios de densidade poboacional ou sanitarios, senón tamén educativos".
  
Nin no colexio nin en casa: millóns de nenos e familias españolas, nun canellón sen saída

Tras dous meses de teletrablljo e o anuncio de que se traballa para que as aulas estean á metade o próximo curso, a pregunta é obvia: que facemos cos nenos?

"Cando abran os centros educativos, o que vemos completamente crítico é priorizar no seu acceso aos nenos e as nenas que estiveron máis desvinculados durante o confinamento, que proveñen de contornas máis vulnerables. Son os que non tiveron apoio educativo nos seus fogares, non tiveron acceso a dispositivos dixitais, os que están máis desvinculados e os que corren un maior risco de fracaso escolar", coincide o director de Save the Children. "A conexión co colexio, aínda que sexa en días alternos é moito mellor", engade Cantou. "É mellor ter a un profesor tres días que non telo nunca".

No entanto, caben outras interpretacións. Nunha recente entrevista, o británico John Goldthorpe, un dos académicos máis prestixiosos no campo da mobilidade social e profesor emérito da Universidade de Oxford, matizaba a importancia da educación como motor da mobilidade social. Trátase da orixe familiar, representado por exemplo na atención que os pais poden prestar aos seus fillos, o que marca a diferenza. Un torpedo na liña de flotación da teoría liberal.

"Xa hai xeracións nadas nos 80 que teñen mellor educación que os seus pais pero que non melloran a súa posición respecto da destes"

Unha lectura que, no entanto, pode servir para argumentar o contrario: debido a que o nivel socioeconómico das familias é máis decisivo que a escola, razón de máis para non cernar aínda máis o seu carácter compensatorio. "Os estudos de mobilidade social xa nos están avisando que entre os nados nos 80 hai moito máis desclasamiento educativo, xeracións que teñen mellor educación que os seus pais pero que non melloran a súa posición respecto da destes", conclúe Bonal. "Isto pode ser unha estocada para toda unha xeración si alárgase o acceso a posicións que corresponden ao seu nivel". O gran problema de España non é só a educación, senón tamén a ausencia de postos vacantes en empregos de maior nivel como si ocorría hai décadas, e que os vai a cubrir quen teña mellores oportunidades".

Seguinte
« Prev Post
Anterior
Next Post »