Catedrático de Universidade e escritor, o especialista advirte de que o confinamento terá consecuencias negativas nos hábitos dos menores.
El país
Francisco Mora, doutor en Neurociencia pola Universidade de Oxford e catedrático emérito de Fisiología Humana na Complutense, cre que hai moito “charlatán” falando de neuroeducación. E iso “desbarata a credibilidade do moito que se pode dicir” sobre como o cerebro actúa durante a aprendizaxe, protesta. Moura (Selecta, 1945) atraeu o interese de moitos lectores fai nove anos co seu ensaio Neuroeducación: Solo se puede aprender aquello que se ama e agora repite a fórmula con Neuroeducación y lectura: de la emoción a la comprensión das palabras (Alianza), libro no que se mostra moi crítico coa escola española.
Pregunta. Si o cerebro non está preparado até o seis ou sete anos para aprender a ler , por que moitas escolas españolas ensinan en infantil?
Resposta. Pola pretenciosidad que temos neste país do listo que é o meu neno. En Finlandia déronse conta de que aos sete anos ensínase a ler experimentando desde a alegría, hai unha recompensa: o pracer de ler. As áreas do cerebro e as redes neuronais que codifican para ler non están maduras para todos os nenos á mesma idade, si [estano para todos] ao seis ou sete anos. Transpira ignorancia non adoptar a metodoloxía científica da educación. Xa está ben de tanta opinión.
P. A educación online pódese manter no tempo?
R. O mestre é insubstituíble. Ti non podes
educar a un neno cunha pantalla. É imposible. A humanidade do mestre ten que
estar con todos os seus matices emocionais. Na pantalla o que ves é un rumbo de
face e o que significa a expresión oral e a súa voz, pero pouco máis.
P. Tan mala é a pantalla?
R. Non se pode estar atento máis de 20 minutos a unha pantalla. Porque, dalgunha maneira, todo o que é aprender e memorizar significa unha imaxe polisensorial. Menos o tacto, necesítase todo o demais, e a pantalla non proporciona ningunha emoción. Cando ti falas ao computador, dásche conta de que non estás a falar a humanos, no sentido das caras, dos seus sorrisos... Si se pode utilizar o telemático para cousas concretas, para un seminario, para aspectos complementarios…
P. Pero tampouco cre que a atención dure moito máis nunha clase presencial.
R. O foco atencional non é que ti prestes atención 10 minutos mentres les. Son escintileos que se acenden e apáganse e iso ten que ver coa fluidez da lectura de cada un. Cada escintileo vén durar entre 60 e 200 milésimas de segundo,iso repítese constantemente e aos 20-30 minutosempeza a romper. En clase, cada 10 minutos, hai que romper o discurso estritamente académico cunha anécdota que non dure máis de minuto e medio ou un chiste non barato… Está rexistrado que entón volve subir a atención.Eu sigo tendo na Complutense unha materia optativa sobre como funciona o cerebro e véxoo. Aos 30 minutos o boli do alumno cae si non fas nada.
P. O confinamento pode pasar factura escolar?
R. Si, pero non patolóxica, senón en forma de deficiencias na educación, é dicir , nos valores, as normas e os hábitos. Os hábitos éticos só se poden crear nos primeiros anos de vida porque, se os aprendes logo, dunha maneira inconsciente no autobús sentas no sitio reservado aos maiores e só te levantas si entra alguén maior.
P. Pero estes valores e hábitos pódense aprender en casa.
R. Hai un fallo na educación de valores, normas e hábitos éticos porque a relación das familias cos colexios é esquizofrénica. Non se poden ensinar valores A no colexio e B na familia. No futuro terase que institucionalizar os encontros co mestre para falar de que se lle ensina en ética en familia e no colexio a idades moi novas. A contradición xamais afianzará no cerebro dun neno un hábito ético.
P. Un estudo de Acción Maxistral e as universidades de Granada e Málaga revela que ao 76% de docentes e pais preocúpalles a falta de motivación dos alumnos o próximo setembro.
R. Os nenos que tiveron dispersión durante a pandemia, dalgunha maneira, inicialmente van ter problemas. Iso está claro. Pero vai depender moito do profesor que eses problemas iniciais teñan influencia a longo prazo .
P. Si o estado de ánimo ou físico determina o que extraemos dunha lectura, tamén que se lea nunha pantalla e non nun libro físico?
R. Até onde empezamos a saber a lectura de Internet nos mozos, que é constante, rompe o foco atencional executivo que se necesita para estudar que é relativamente pausado. Mentres que en Internet sáltase dunha temática a outra e iso vai en deterioración da progresión de estudo do novo.