O 55 por cento dos fillos
cuxos pais teñen un baixo nivel educativo quedan atrasados e tampouco acceden á
educación secundaria superior, advirte un novo informe da OCDE.
ABC
A OCDE publicou un novo informe, «Education at a
Glance 2018» no que se fai unha profunda avaliación do estado da educación de
36 países centrándose, nesta edición, na equidade.
«A orixe
social segue sendo un factor determinante na participación das persoas
na educación e a aprendizaxe, así como nos resultados económicos e sociais»,
apunta o informe.
O informe sinala que os
nenos sen pais con educación terciaria teñen menos probabilidades de
formar parte dos programas de educación e coidado da primeira infancia.
Aínda que o desenvolvemento cognitivo dun neno comeza moito antes de alcanzar a
idade escolar, os gobernos destinan unha parte inferior do diñeiro público
neste nivel comparada co investimento realizado na educación superior, sinala o
estudo.
A OCDE advirte de que os
nenos que proveñen de contornas desfavorecidas tamén teñen menos probabilidades
de acceder á educación superior. E, ao mesmo tempo, a OCDE lembra que a
educación superior «hoxe importa máis que nunca».
España, segundo apunta o
informe, non parece ser unha excepción ao problema de a falta de
ascenso social educativo de pais a fillos. De feito, o 55 por cento dos
fillos cuxos pais teñen un baixo nivel educativo quedan atrasados e tampouco
acceden á educación secundaria superior.
Isto tamén se reflicte na
alta porcentaxe de poboación adulta moza española de 25 a 34 anos que non ten
nin Bacharelato: «En España, é do 34 por cento, mentres que a media da OCDE é
15 por cento».
«Ninis»
En España, a cifra de
'ninis', mozas que nin estudan nin traballan, tamén supera á media da OCDE. En
2017, un de cada cinco novos españois de entre 18 e 24 anos non tiña emprego
nin estudaba, un 20,9% fronte ao 14,5% de media do resto de países.
Diferenzas entre homes e
mulleres
Do mesmo xeito que na
maioría de países, a OCDE apunta que os homes corren un maior risco que as
mulleres de non alcanzar unha titulación de educación secundaria superior. En
España, esta brecha de xénero, de 11 puntos porcentuais é a segunda
máis alta dos países da OCDE tras Portugal, con 14 puntos.
A OCDE tamén advirte das
diferenzas de xénero. Así, os nenos teñen máis probabilidades que as nenas de
repetir un grao, abandonar a escola e non obter unha educación terciaria. Con
todo, a pesar do seu mellor desempeño na escola, as mulleres aínda
teñen peores resultados de emprego e de ingresos. O informe sinala que é
menos probable que as mulleres se inscriban e se gradúen en áreas de altos
salarios no nivel terciario. Por exemplo, aínda que as habilidades de enxeñaría
son moi demandadas na actualidade, só o 6% das mulleres graduadas completan un
grao de enxeñaría en comparación co 25% dos homes.
O rumbo entre homes e
mulleres tamén o sofre España: só hai un 8% de mulleres entre os
graduados de programas de formación profesional en enxeñaría, produción
industrial e construción (a media da OCDE é 11%), mentres que o 77%
dos graduados en áreas como saúde e servizos sociais son mulleres.
Con todo, a brecha
salarial entre homes e mulleres con estudos universitarios é a sexta máis baixa
da OCDE e, ademais, o informe sinala que as diferenzas de soldo por xénero
redúcense nos niveis educativos máis altos. Mentres que en 2016 ás mulleres de
25 a 64 anos que non fixeron máis que a ESO pagóuselles unha media do 78% dos
ingresos dos homes (similar á media da OCDE), a cifra sobe ao 81% para as
mulleres con educación universitaria (media da OCDE: 74%). Con todo, en 2005 a
porcentaxe era do 83%.
En canto ás cifras xerais
de emprego, o informe revela que a porcentaxe de titulados universitarios
españois con emprego, un 77%, é inferior á media (84%), pero é «notablemente
superior» á taxa de emprego daqueles que non teñen unha titulación de
educación secundaria superior como bacharelato, que se sitúa no 61%.
Matriculación en
educación infantil
España encabeza as taxas
de matriculación na primeira infancia. O informe sinala que o 96% dos nenos de
3 anos están escolarizados, mentres que a media da OCDE é do 76%. Ademais, o
noso país «mostra un alto nivel de igualdade interregional ao non rexistrar
practicamente ningunha variación entre rexións nas taxas de matriculación de
nenos de 3 anos».
Con todo, o informe tamén
advirte de que España presenta a cifra máis alta de alumnos repetidores da ESO
de todos os países da OCDE, cun 11%, fronte á media do 2% dos países da
OCDE. A maioría deles (60%) son mozos.
«Unha proporción tan alta
de alumnos repetidores implica uns custos considerables, tendo en conta que en
2015 o gasto por alumno na ESO en España era de 8.800 dólares»,
advirte a OCDE.
Menos gasto en educación
Outra mala noticia é que
o gasto español en educación é menor que o da OCDE. No noso país é do 4%
respecto do seu PIB mentres que a media dos países da OCDE é do 4,5%. Ademais,
o gasto por alumno en España reduciuse entre 2010 e 2015 un 11% en educación
primaria e secundaria, e un 13% en educación superior.
Así, o gasto público de
España por niveis educativos é inferior ás medias da OCDE nos niveis de
primaria e secundaria, (non alcanza o 2,7% mentres na OCDE ascende ao 3%), como
en educación superior, onde en España representa o 0,8% do PIB, mentres a media
da OCDE é do 1%.
O descenso do gasto
educativo en España entre os anos 2010 e 2015 coincidiu ademais cun aumento do
número de estudantes en todos os niveis de ensino. En 2015, o gasto por
estudante de educación primaria e secundaria en España era do 89% do que se
destinaba cinco anos antes, mentres ese gasto por alumno aumentou, durante o
mesmo período, un 5% nos países da OCDE.
Nos ensinos superiores, o
gasto español por estudante en 2015 era o 87% do que se gastaba en 2015. Nese
mesmo lustro, a media de gasto por alumno nos países da OCDE aumentou un 12%.
Salario dos profesores
Respecto ao salario dos
profesores, o informe sinala que son inicialmente altos pero crecen amodo a
medida que aumenta a experiencia profesional. «Despois de 15 anos de
experiencia profesional, os salarios dos profesores españois de Secundaria só
aumentan un 15% comparado cun 39% nos países da OCDE».
O salario inicial dos
profesores de secundaria é de 43.600 dólares, unha cifra superior á media dos
países da OCDE (33.100 dólares para os da ESO e 34.500 dólares para o
equivalente ao Bacharelato).
Con todo, o informe
advirte de que despois de 15 anos de experiencia profesional, os salarios dos
profesores españois de secundaria só aumentan un 15% comparado co 39% dos
países da OCDE; aínda así, continúan estando por encima da media.
Menos alumnos na FP
O estudo tamén recalcou a menor
porcentaxe de alumnos en Formación Profesional (FP), cun 35% fronte ao 48% de
media europea e ao 44% da OCDE