Francesco Tonucci. Camiño seguro


Francesco Tonucci: “A casa pode ser máis perigosa para o neno que a rúa”

El país




Toda a obra deste psicopedagogo é unha alegación a favor da independencia dos rapaces. Impulsor dun exitoso programa para que os pequenos camiñen sós ao colexio, o seu ‘alter ego’ é Frato, un viñetista que reflexiona, sen dramatismo, sobre a educación.

Este psicopedagogo pai de tres fillos conseguiu que miles de nenos no mundo vaian sós ao colexio aprendendo nese traxecto case tanto como na escola. En 1991, o italiano Francesco Tonucci (Fano, 1940) convenceu ao Concello da súa cidade natal para iniciar o programa piloto Camiño seguro, que instaba os rapaces a organizarse para ir xuntos á escola. Hoxe a exposición Imaxinar a educación. 50 anos con Frato réndelle homenaxe no Parque das Ciencias de Granada. Frato é o seu pseudónimo cando debuxa tiras cómicas. As súas viñetas, os seus libros –A cidade dos nenos ou Cando os nenos din basta!, ambos os editados pola Fundación Germán Sánchez Ruipérez–, toda a súa obra é unha alegación a favor da independencia mental dos rapaces e o seu regreso ás rúas.

A rúa é perigosa porque non hai nenos nela?
É un paradoxo. A súa presenza obriga aos adultos a ter coidado. Son a seguridade máis barata e sinxela.

Seguridade barata?
A seguridade producida a partir de medios defensivos é unha maneira de delegar a nosa responsabilidade. Cedémoslla á cámara de vídeo ou ao garda ao que pagamos e asumímola cando coidamos dos nenos. Si eu fose delincuente, sabería que un lugar no que coidan aos pequenos non é un bo territorio para actuar. O bandido necesita descoido, abandono, desconfianza, escuridade e medo. Por iso sempre recomendo aos pais que deixen aos nenos sós na rúa.

Por que temos tanto medo?
Educar aos fillos insuflándolles o medo aos demais é o peor que podemos facer como pais. A súa autonomía é froito do amor, non do abandono. Un neno que ten medo é máis vulnerable. Si dicímoslle: “Ollo, non te pares con ninguén, non te fíes de ninguén, non mires a ninguén…”, estamos a marcalo para sempre.

A quen beneficia o medo?
Creo que a ninguén. Pero prodúceno a televisión e os políticos. A violencia é a excepción, pero os medios fana pasar como a norma. Non é algo habitual en ningunha cidade e menos nas europeas. Vivilo coma se o fose costa a liberdade dos nenos e a súa formación como futuros adultos medosos. Hai violencia contra os nenos e contra as mulleres, pero o 90% provén dos familiares, dos educadores ou das parellas, e non do que sucede na rúa.

Hai unha industria do medo?
Témome que si. Considérase que Londres é a cidade do mundo máis videocontrolada. Esa vixilancia tan estreita é costosísima. En 2001 colocaron microcámaras nas gorras dos policías, como os pilotos de fórmula 1, e comprobaron cantos delitos resolvían grazas ás cámaras rueiras. O resultado indicou que só o 3%. Na mesma época, no barrio Almirante Brown de Buenos Aires, que é moi conflitivo, ocorreu un caso de abuso a unha nena. A xente saíu á rúa para protestar e aumentouse o número de gardas, pero alí máis policía equivale a máis tiroteos, así que tiveron que buscar outra solución e recorreron á miña proposta de camiño seguro. Tras esa experiencia, comezouse a aplicar en Buenos Aires, e coa autonomía dos nenos a criminalidade descendeu un 50%.

Defende reformas económicas e radicais. Por que non lle escoitan os alcaldes?
Algúns o fan. Un neno que se move cos seus proxenitores é un feito privado. Aínda que se porten mal os pais, non é fácil intervir. Un menor que vai só é un feito público. Por malos que sexamos, que o somos, practicamente ninguén rexeita axudar a un neno.

Nos seus libros recomenda que si un pequeno está só na rúa e lle ocorre algo, pare ao primeiro adulto que vexa. É importante que sexa o primeiro adulto que atope.

Por que? É fundamental que non lle dean criterios de selección, si non os feos serán pedófilos e os prexuízos empuxaranlle a ver monstros. Fai 20 anos que o defendo e ninguén se me queixou nunca.

Por que educamos na desconfianza?
Por medo. Por iso pido a políticos e a xornalistas que asuman a súa responsabilidade. Que o maior dano cáusano os coñecidos é un dato tan relevante como triste. Abusar dun neno non é fácil. Só pode facelo quen ten acceso afectivo a eles.

Escribiu que o lugar máis perigoso para un menor é a súa casa e o coche dos seus pais. Creemos que o mellor que podemos facer polos nosos fillos é darlles a man e que queden en casa. O coche é un apéndice da casa. Pero si vai a urxencias e fai unha enquisa verá que o 90% dos nenos chegan por accidentes de coche e domésticos.

Pasan máis tempo aí?
Así é. Pero a casa non se percibe como perigosa. Un neno esperto evita o perigo porque aprende a detectalo. E un que se aburre ten que aprender a saír do tedio, por iso considero que o aburrimento é un agasallo: obriga a imaxinar. Inventar foi a miña vida. O problema actual é facelo en casa: desmontar un enchufe, abrir o gas, mirar o que a mamá esconde, abrir a botella rara. Isto tradúcese en incendios, envelenamento ou caídas desde a terraza. Hai que deixar saír aos pequenos. Non poden xogar con todo o seu potencial dentro dunha casa. Ao estar na rúa, un neno pode atoparse máis seguro. Fóra de casa pórtanse doutra maneira.

Que datos sustentan esa idea?
Moitos. Cando describo o programa de chegar só á escola, sempre hai un pai que me di: “Encántame o que conta, pero non coñece ao meu fillo. Tirarase debaixo do primeiro coche que pasa”.

Pensamos que temos fillos parvos?
Con frecuencia. Hai unha razón: coñecémolos do tempo que pasamos con eles levándoos da man. Para nós movernos significa trasladarnos: saímos para chegar, e facémolo co tempo xusto. Por iso non aceptamos que o menor se pare, observe, recolla porcalladas, quede mirando… Iso obrígalle a portarse como un parvo. E os parvos fan bobadas. Os nenos que morren na rúa fano cando un adulto despístase. Buscan romper o aburrimento. En Pésaro, Italia, 2.000 nenos maiores de seis anos van sós ao colexio cada día. Pedín á policía que me informase sobre os accidentes deste grupo ao longo dunha década. Nin un. Nin atropelos, nin violacións nin secuestros. Entre os que ían cos seus pais houbo nove accidentes.

Como é unha cidade pensada para os nenos?
É unha cidade. Hoxe non temos cidades. A Segunda Guerra Mundial destruíunas. Tivéronse que reconstruír e fixéronse para algúns, non para todos.

Iso non sucedeu sempre?
Non. Na cidade histórica, ao redor do mercado, o símbolo do encontro, había ricos e pobres. As casas dos nobres deseñadas por grandes arquitectos en Roma ou Barcelona están pegadas ás casiñas humildes dos artesáns. Iso enriquecía a cidade. A chegada da xente do campo para traballar na industria fomentou a periferia e a desertización dos centros históricos, que compraron os bancos e o comercio. Tras a Segunda Guerra Mundial, as cidades deseñáronse para homes adultos e con traballo. Pensábase que si eran boas para o xefe da familia, o serían tamén para as súas mulleres e os fillos. A idea é sinxela: “Si facémolas á medida do que pide o patriarca, el votaranos e arrastrará os votos da súa familia”. Os anciáns, os nenos e os discapacitados desapareceron da cidade. Crear un lugar específico é unha forma de segregarlos, de excluílos.

Por iso está en contra dos parques?
Sempre penso que quen levan aos seus fillos ao parque son adultos que non foron nenos. En cantas das nosas infancias hai randeeiras e tobogáns? Os nenos necesitan inventar.

Para un neno de hoxe vivir a experiencia do descubrimento e a aventura é imposible? Hoxe o risco ou non existe ou é enorme. Isto produce efectos fatais.

En España hai máis de 20 municipios seguidores do seu programa A cidade dos nenos: Gandia, O Prat de Llobregat, Alzira… Os alcaldes adhírense, pero iso fai que a iniciativa sexa vulnerable ás eleccións.

Cando lle chaman, que sucede nas cidades?
O obxectivo é a autonomía dos nenos. Involucramos aos comerciantes, aos anciáns… Ao longo do camiño hai tendas identificadas cun adhesivo onde se pode parar para pedir un vaso de auga ou usar o baño. Hai xubilados que, durante unha hora ao día, fanse cargo de cruces perigosos, de pasaxes.

Non hai adultos que os acompañen. Esa é a clave. Só poden ser nenos. É fundamental traballar a autonomía. O obxectivo non é tanto chegar á escola como aprender a saír de casa. Para preparalo, o percorrido casa-escola é o máis sinxelo, repítese a diario e realízano moitos nenos. Iso aumenta a seguridade e a tranquilidade dos pais. Pero é só un primeiro paso.

Nos lugares que seguen o seu modelo hai un consello de nenos. Si. As ideas dos nenos son as que están fóra do poder.

O proxecto da cidade dos nenos pídenllo máis en municipios dunha ideoloxía determinada?
Porcentualmente, desde cidades progresistas. Pero en Buenos Aires, cando chegou Mauricio Macri, non interrompeu o proxecto, ampliouno.

En Pontevedra o alcalde tamén confiou en vostede. Díxome que aquela era a miña cidade. Normalmente despáchanme cun “encántame, pero deme dous ou tres anos para polo en marcha. Resolvo o tema do tráfico e logo falamos”. Así non vai funcionar.

Que sucedeu en Pontevedra?
Alí chove moito. Pensamos en dúas persoas xuntas cun paraugas aberto e medio metro máis para os bancos. Iso deixaba tres metros para os coches, e tivo que desaparecer o aparcadoiro.

A xente protestou?
Todo cambio xera protestas. Logo empezaron a camiñar. Fixeron planos da cidade medindo as distancias en metro por minuto. O alcalde, Miguel Anxo Fernández Lores, é médico. Coñece a importancia de que a xente camiñe.

As cidades non están ben deseñadas?
Están proxectadas desde a imaxe e o poder, non desde o uso. Si uno vai a Pontevedra en coche, debe aparcalo. A velocidade máxima en toda a cidade é de 30 quilómetros por hora, e no centro, de 20. O alcalde contoume que a 50 km/h morre un de cada dous peóns atropelados. A 30 km/h, un de cada 20.

O mantemento da industria do automóbil está a debuxar as nosas urbes?
Os alcaldes escúsanse: si quito os coches, non me votan. Fernández Lores leva cinco lexislaturas, é do Bloque Nacionalista Galego e Galicia non é unha rexión progresista. Pero a xente entendeuno.

Como afectaron ao seu discurso as novas tecnoloxías?
Non se trata de volver atrás, pero cando eu era pequeno a miña nai botábanos de casa. Non é que non nos quixese, é que non tiña outra opción para arranxala. Hoxe temos recursos para encerrar aos nenos nunha habitación e iso fai que usemos televisións e computadores na súa contra para controlalos.

Vostede non ten móbil?
Non. E aos nenos sempre lles advirto de que é unha ferramenta de control: deben estar sempre dispoñibles para os pais e iso obrígalles a dicir mentiras porque non se poden dar detalles sempre nin de onde estás nin con quen. Unha das satisfaccións máis grandes é despedir ao fillo e esperar a que volva para que nos diga o que fixo. Xa sabemos que non falará de todo, pero a clave é a confianza, que fai que cando queiran poidan contar.

Somos hoxe peores pais?
Non. Sempre se fai o mellor que se pode, pero hai que axudar aos proxenitores a saír da prisión na que se meteron cos seus fillos. Socialmente, o adulto que deixa libre ao fillo é un mal pai.

Defende a formación de nenos como seres pensantes. Si poden expresar o que pensan, van expor conflitos porque teñen necesidades distintas das nosas. A moza canadense que participou no cume de Río de 1992 falando en nome dos nenos da terra dixo que o que faciamos os adultos facíaa chorar pola noite. Os pequenos, si poden falar, denuncian. E obrígannos a reflexionar, a aceptar que non o facemos todo o ben que podemos. Pero a educación entendida como afacer aos nenos ao pensamento adulto é moito máis cómoda. Unha formación así é unha forma sofisticada de conservación. Un neno de Poboa, en México, dicíame que os adultos lle pedían sempre que tivese paciencia, que cando crecese entenderíao. Ese é exactamente o noso modelo educativo: hai que crecer para ser como os adultos. E si eu podo porme como modelo dos meus fillos e dos meus alumnos, estou a utilizar modelos de onte, é dicir, estou a garantir que non vai haber cambios, en lugar de mellorar a partir da miña experiencia. Aceptar ao neno de hoxe si que sería revolucionario.

Moitos nenos pasaron de ser man de obra a ser clientes. Eu nacín durante a Segunda Guerra Mundial e non tiven nin diñeiro nin xoguetes. Moitas das miñas ideas teñen a súa orixe naquela necesidade de fabricarme os meus propios xogos coas caixas de medicamentos do meu pai, que era enfermeiro.

Durante a súa infancia non había tendas para nenos. A roupa facíanola a miña nai. Unha mesma peza pasaba polo catro. Unha vez, cando fomos a elixir un tecido para facer un abrigo, vimos que o meu irmán menor miraba a tea do revés. A miña nai advertiullo e el contestoulle: “É o que me tocará”. Sempre tivo sentido do humor. Pero a nosa vida era así. Hoxe está claro que a infancia é un mercado.

Como afecta iso aos nenos?
A publicidade manéxaos. E educa nesa manipulación. É responsabilidade dos pais tratar de que os seus fillos pensen por si mesmos.

Que fixo que vostede se interesase pola educación?
Na miña infancia todos os nenos estaban tristes. Eu estábao. Non me gustaba a escola e, de adulto, iso deume que pensar. A educación que defendo é un desquite desa experiencia.

Tamén as tiras cómicas que, desde hai décadas, firma co pseudónimo de Frato. Desde logo. O que máis me apena é ver como, tras os meus fillos, a miña neta pequena de oito anos segue facendo o mesmo, recibe case a mesma educación. Non é tolerable que co que cambiou o mundo en 75 anos a escola evolucione tan pouco.




Que cambios proporía?
Fomentar a independencia, evitar a imitación.

Que tipo de pai foi?
Todo o que penso como educador descubrino ensinando. Cometín todos os erros que cometen os pais: moitos co primeiro, menos co segundo, e así. Por iso son partidario de non ter un fillo único.

Vaise aprendendo ou un vaise debilitando?
Rebaixar o nivel de esixencia é positivo. Cos fillos uno debe formarse, e parte da aprendizaxe consiste en suavizar as obsesións. O neno non pode ser o extraterrestre que é o primeiro fillo. Sobre todo agora que as familias viven a maternidade e a paternidade con moito medo. Un neno criado nun ambiente relaxado ten mellor vida.

Fala de escoitar aos nenos. Non lles facemos demasiado caso?
Non. Prestámoslles atención como obxectos de consumo. Escoitalos é desenvolver unha relación de confianza. Temos que demostrarlles que nos interesa o que pensan, cos riscos que comporta. Porque si preguntámoslles banalmente o que pensan, como son listos, dirannos o que creen que queremos ouvir.

Os mestres están infrapreparados?
Non necesitamos nin boas nin novas leis de ensino. Necesitamos bos mestres. Si alguén pode cambiar a escola é o mestre. En España teñen unha lei de educación absurda, a lei Wert. Di cousas que no mundo académico non pode compartir ninguén. Xa no prólogo establece que o obxectivo da escola é a competición, e iso hoxe case parece un chiste. Cre que algún bo profesor cambiou a súa forma de traballar porque o dixo a lei?

Os mestres son bos ou malos á marxe das leis educativas?
Si o que insignias é a repetir, importa moi pouco que os contidos sexan progresistas.

Defende a posibilidade do descubrimento, a necesidade de tomar decisións. E está en contra dos deberes. Son un abuso. Si o profesor deu ben a lección, non fai falta comprobar que o entenderon. Os deberes impiden aos nenos vivir o tempo libre no que se poderían producir as achegas dos propios menores á escola.

Dedicouse máis a investigar que a formar. Só dei clase dous anos a alumnos de segundo de secundaria.

Que parte da súa vida dedica a ser Frato, o debuxante de tiras cómicas que desenmascara os problemas educativos, e que parte é Tonucci?
Frato queda co pracer. Sempre crin que había nado artista, non investigador. Pensaba que un día o deixaría todo e poríame a pintar.

A vida levoume por outro camiño. Comecei a facer viñetas para falar da educación desdramatizando. Non vía lóxico que só se debatese en cadernos que só len os investigadores. Quixen achegar cambios. Por iso debuxei con certo pudor, porque nin un artista nin un investigador dedícanse a facer debuxiños. E por iso tamén me puxen un pseudónimo: para esconderme.


Seguinte
« Prev Post
Anterior
Next Post »