Francesco Tonucci:
“A casa pode ser máis perigosa para o neno que a rúa”
El país
Toda a obra deste
psicopedagogo é unha alegación a favor da independencia dos rapaces. Impulsor
dun exitoso programa para que os pequenos camiñen sós ao colexio, o seu ‘alter
ego’ é Frato, un viñetista que reflexiona, sen dramatismo, sobre a educación.
Este psicopedagogo
pai de tres fillos conseguiu que miles de nenos no mundo vaian sós ao colexio
aprendendo nese traxecto case tanto como na escola. En 1991, o italiano
Francesco Tonucci (Fano, 1940) convenceu ao Concello da súa cidade natal para
iniciar o programa piloto Camiño seguro, que instaba os rapaces a organizarse
para ir xuntos á escola. Hoxe a exposición Imaxinar a educación. 50 anos con
Frato réndelle homenaxe no Parque das Ciencias de Granada. Frato é o seu
pseudónimo cando debuxa tiras cómicas. As súas viñetas, os seus libros –A cidade
dos nenos ou Cando os nenos din basta!, ambos os editados pola Fundación Germán
Sánchez Ruipérez–, toda a súa obra é unha alegación a favor da independencia
mental dos rapaces e o seu regreso ás rúas.
A rúa é perigosa
porque non hai nenos nela?
É un paradoxo. A
súa presenza obriga aos adultos a ter coidado. Son a seguridade máis barata e
sinxela.
Seguridade barata?
A seguridade
producida a partir de medios defensivos é unha maneira de delegar a nosa
responsabilidade. Cedémoslla á cámara de vídeo ou ao garda ao que pagamos e
asumímola cando coidamos dos nenos. Si eu fose delincuente, sabería que un
lugar no que coidan aos pequenos non é un bo territorio para actuar. O bandido
necesita descoido, abandono, desconfianza, escuridade e medo. Por iso sempre
recomendo aos pais que deixen aos nenos sós na rúa.
Por que temos tanto
medo?
Educar aos fillos
insuflándolles o medo aos demais é o peor que podemos facer como pais. A súa
autonomía é froito do amor, non do abandono. Un neno que ten medo é máis
vulnerable. Si dicímoslle: “Ollo, non te pares con ninguén, non te fíes de
ninguén, non mires a ninguén…”, estamos a marcalo para sempre.
A quen beneficia o
medo?
Creo que a ninguén.
Pero prodúceno a televisión e os políticos. A violencia é a excepción, pero os
medios fana pasar como a norma. Non é algo habitual en ningunha cidade e menos
nas europeas. Vivilo coma se o fose costa a liberdade dos nenos e a súa formación
como futuros adultos medosos. Hai violencia contra os nenos e contra as
mulleres, pero o 90% provén dos familiares, dos educadores ou das parellas, e
non do que sucede na rúa.
Hai unha industria
do medo?
Témome que si.
Considérase que Londres é a cidade do mundo máis videocontrolada. Esa
vixilancia tan estreita é costosísima. En 2001 colocaron microcámaras nas
gorras dos policías, como os pilotos de fórmula 1, e comprobaron cantos delitos
resolvían grazas ás cámaras rueiras. O resultado indicou que só o 3%. Na mesma
época, no barrio Almirante Brown de Buenos Aires, que é moi conflitivo, ocorreu
un caso de abuso a unha nena. A xente saíu á rúa para protestar e aumentouse o
número de gardas, pero alí máis policía equivale a máis tiroteos, así que
tiveron que buscar outra solución e recorreron á miña proposta de camiño
seguro. Tras esa experiencia, comezouse a aplicar en Buenos Aires, e coa
autonomía dos nenos a criminalidade descendeu un 50%.
Defende reformas
económicas e radicais. Por que non lle escoitan os alcaldes?
Algúns o fan. Un
neno que se move cos seus proxenitores é un feito privado. Aínda que se porten
mal os pais, non é fácil intervir. Un menor que vai só é un feito público. Por
malos que sexamos, que o somos, practicamente ninguén rexeita axudar a un neno.
Nos seus libros
recomenda que si un pequeno está só na rúa e lle ocorre algo, pare ao primeiro
adulto que vexa. É importante que sexa o primeiro adulto que atope.
Por que? É
fundamental que non lle dean criterios de selección, si non os feos serán
pedófilos e os prexuízos empuxaranlle a ver monstros. Fai 20 anos que o defendo
e ninguén se me queixou nunca.
Por que educamos na
desconfianza?
Por medo. Por iso
pido a políticos e a xornalistas que asuman a súa responsabilidade. Que o maior
dano cáusano os coñecidos é un dato tan relevante como triste. Abusar dun neno
non é fácil. Só pode facelo quen ten acceso afectivo a eles.
Escribiu que o
lugar máis perigoso para un menor é a súa casa e o coche dos seus pais. Creemos
que o mellor que podemos facer polos nosos fillos é darlles a man e que queden
en casa. O coche é un apéndice da casa. Pero si vai a urxencias e fai unha
enquisa verá que o 90% dos nenos chegan por accidentes de coche e domésticos.
Pasan máis tempo
aí?
Así é. Pero a casa non se percibe como perigosa. Un neno esperto evita o
perigo porque aprende a detectalo. E un que se aburre ten que aprender a saír
do tedio, por iso considero que o aburrimento é un agasallo: obriga a imaxinar.
Inventar foi a miña vida. O problema actual é facelo en casa: desmontar un
enchufe, abrir o gas, mirar o que a mamá esconde, abrir a botella rara. Isto
tradúcese en incendios, envelenamento ou caídas desde a terraza. Hai que deixar
saír aos pequenos. Non poden xogar con todo o seu potencial dentro dunha casa.
Ao estar na rúa, un neno pode atoparse máis seguro. Fóra de casa pórtanse
doutra maneira.
Que datos sustentan
esa idea?
Moitos. Cando describo
o programa de chegar só á escola, sempre hai un pai que me di: “Encántame o que
conta, pero non coñece ao meu fillo. Tirarase debaixo do primeiro coche que
pasa”.
Pensamos que temos
fillos parvos?
Con frecuencia. Hai
unha razón: coñecémolos do tempo que pasamos con eles levándoos da man. Para
nós movernos significa trasladarnos: saímos para chegar, e facémolo co tempo
xusto. Por iso non aceptamos que o menor se pare, observe, recolla porcalladas,
quede mirando… Iso obrígalle a portarse como un parvo. E os parvos fan bobadas.
Os nenos que morren na rúa fano cando un adulto despístase. Buscan romper o
aburrimento. En Pésaro, Italia, 2.000 nenos maiores de seis anos van sós ao
colexio cada día. Pedín á policía que me informase sobre os accidentes deste
grupo ao longo dunha década. Nin un. Nin atropelos, nin violacións nin
secuestros. Entre os que ían cos seus pais houbo nove accidentes.
Como é unha cidade
pensada para os nenos?
É unha cidade. Hoxe
non temos cidades. A Segunda Guerra Mundial destruíunas. Tivéronse que
reconstruír e fixéronse para algúns, non para todos.
Iso non sucedeu
sempre?
Non. Na cidade
histórica, ao redor do mercado, o símbolo do encontro, había ricos e pobres. As
casas dos nobres deseñadas por grandes arquitectos en Roma ou Barcelona están
pegadas ás casiñas humildes dos artesáns. Iso enriquecía a cidade. A chegada da
xente do campo para traballar na industria fomentou a periferia e a
desertización dos centros históricos, que compraron os bancos e o comercio.
Tras a Segunda Guerra Mundial, as cidades deseñáronse para homes adultos e con
traballo. Pensábase que si eran boas para o xefe da familia, o serían tamén
para as súas mulleres e os fillos. A idea é sinxela: “Si facémolas á medida do
que pide o patriarca, el votaranos e arrastrará os votos da súa familia”. Os
anciáns, os nenos e os discapacitados desapareceron da cidade. Crear un lugar
específico é unha forma de segregarlos, de excluílos.
Por iso está en
contra dos parques?
Sempre penso que
quen levan aos seus fillos ao parque son adultos que non foron nenos. En cantas
das nosas infancias hai randeeiras e tobogáns? Os nenos necesitan inventar.
Para un neno de
hoxe vivir a experiencia do descubrimento e a aventura é imposible? Hoxe o
risco ou non existe ou é enorme. Isto produce efectos fatais.
En España hai máis
de 20 municipios seguidores do seu programa A cidade dos nenos: Gandia, O Prat
de Llobregat, Alzira… Os alcaldes adhírense, pero iso fai que a iniciativa sexa
vulnerable ás eleccións.
Cando lle chaman,
que sucede nas cidades?
O obxectivo é a
autonomía dos nenos. Involucramos aos comerciantes, aos anciáns… Ao longo do
camiño hai tendas identificadas cun adhesivo onde se pode parar para pedir un
vaso de auga ou usar o baño. Hai xubilados que, durante unha hora ao día, fanse
cargo de cruces perigosos, de pasaxes.
Non hai adultos que
os acompañen. Esa é a clave. Só poden ser nenos. É fundamental traballar a
autonomía. O obxectivo non é tanto chegar á escola como aprender a saír de
casa. Para preparalo, o percorrido casa-escola é o máis sinxelo, repítese a
diario e realízano moitos nenos. Iso aumenta a seguridade e a tranquilidade dos
pais. Pero é só un primeiro paso.
Nos lugares que
seguen o seu modelo hai un consello de nenos. Si. As ideas dos nenos son as que
están fóra do poder.
O proxecto da
cidade dos nenos pídenllo máis en municipios dunha ideoloxía determinada?
Porcentualmente,
desde cidades progresistas. Pero en Buenos Aires, cando chegou Mauricio Macri,
non interrompeu o proxecto, ampliouno.
En Pontevedra o
alcalde tamén confiou en vostede. Díxome que aquela era a miña cidade.
Normalmente despáchanme cun “encántame, pero deme dous ou tres anos para polo
en marcha. Resolvo o tema do tráfico e logo falamos”. Así non vai funcionar.
Que sucedeu en
Pontevedra?
Alí chove moito.
Pensamos en dúas persoas xuntas cun paraugas aberto e medio metro máis para os
bancos. Iso deixaba tres metros para os coches, e tivo que desaparecer o
aparcadoiro.
A xente protestou?
Todo cambio xera
protestas. Logo empezaron a camiñar. Fixeron planos da cidade medindo as
distancias en metro por minuto. O alcalde, Miguel Anxo Fernández Lores, é
médico. Coñece a importancia de que a xente camiñe.
As cidades non
están ben deseñadas?
Están proxectadas
desde a imaxe e o poder, non desde o uso. Si uno vai a Pontevedra en coche,
debe aparcalo. A velocidade máxima en toda a cidade é de 30 quilómetros por
hora, e no centro, de 20. O alcalde contoume que a 50 km/h morre un de cada
dous peóns atropelados. A 30 km/h, un de cada 20.
O mantemento da
industria do automóbil está a debuxar as nosas urbes?
Os alcaldes
escúsanse: si quito os coches, non me votan. Fernández Lores leva cinco
lexislaturas, é do Bloque Nacionalista Galego e Galicia non é unha rexión
progresista. Pero a xente entendeuno.
Como afectaron ao
seu discurso as novas tecnoloxías?
Non se trata de
volver atrás, pero cando eu era pequeno a miña nai botábanos de casa. Non é que
non nos quixese, é que non tiña outra opción para arranxala. Hoxe temos
recursos para encerrar aos nenos nunha habitación e iso fai que usemos
televisións e computadores na súa contra para controlalos.
Vostede non ten
móbil?
Non. E aos nenos
sempre lles advirto de que é unha ferramenta de control: deben estar sempre
dispoñibles para os pais e iso obrígalles a dicir mentiras porque non se poden
dar detalles sempre nin de onde estás nin con quen. Unha das satisfaccións máis
grandes é despedir ao fillo e esperar a que volva para que nos diga o que fixo.
Xa sabemos que non falará de todo, pero a clave é a confianza, que fai que
cando queiran poidan contar.
Somos hoxe peores
pais?
Non. Sempre se fai
o mellor que se pode, pero hai que axudar aos proxenitores a saír da prisión na
que se meteron cos seus fillos. Socialmente, o adulto que deixa libre ao fillo
é un mal pai.
Defende a formación
de nenos como seres pensantes. Si poden expresar o que pensan, van expor
conflitos porque teñen necesidades distintas das nosas. A moza canadense que
participou no cume de Río de 1992 falando en nome dos nenos da terra dixo que o
que faciamos os adultos facíaa chorar pola noite. Os pequenos, si poden falar,
denuncian. E obrígannos a reflexionar, a aceptar que non o facemos todo o ben
que podemos. Pero a educación entendida como afacer aos nenos ao pensamento
adulto é moito máis cómoda. Unha formación así é unha forma sofisticada de
conservación. Un neno de Poboa, en México, dicíame que os adultos lle pedían
sempre que tivese paciencia, que cando crecese entenderíao. Ese é exactamente o
noso modelo educativo: hai que crecer para ser como os adultos. E si eu podo
porme como modelo dos meus fillos e dos meus alumnos, estou a utilizar modelos
de onte, é dicir, estou a garantir que non vai haber cambios, en lugar de
mellorar a partir da miña experiencia. Aceptar ao neno de hoxe si que sería
revolucionario.
Moitos nenos
pasaron de ser man de obra a ser clientes. Eu nacín durante a Segunda Guerra
Mundial e non tiven nin diñeiro nin xoguetes. Moitas das miñas ideas teñen a
súa orixe naquela necesidade de fabricarme os meus propios xogos coas caixas de
medicamentos do meu pai, que era enfermeiro.
Durante a súa
infancia non había tendas para nenos. A roupa facíanola a miña nai. Unha mesma
peza pasaba polo catro. Unha vez, cando fomos a elixir un tecido para facer un
abrigo, vimos que o meu irmán menor miraba a tea do revés. A miña nai advertiullo
e el contestoulle: “É o que me tocará”. Sempre tivo sentido do humor. Pero a
nosa vida era así. Hoxe está claro que a infancia é un mercado.
Como afecta iso aos
nenos?
A publicidade
manéxaos. E educa nesa manipulación. É responsabilidade dos pais tratar de que
os seus fillos pensen por si mesmos.
Que fixo que vostede
se interesase pola educación?
Na miña infancia
todos os nenos estaban tristes. Eu estábao. Non me gustaba a escola e, de
adulto, iso deume que pensar. A educación que defendo é un desquite desa
experiencia.
Tamén as tiras
cómicas que, desde hai décadas, firma co pseudónimo de Frato. Desde logo. O que
máis me apena é ver como, tras os meus fillos, a miña neta pequena de oito anos
segue facendo o mesmo, recibe case a mesma educación. Non é tolerable que co
que cambiou o mundo en 75 anos a escola evolucione tan pouco.
Que cambios
proporía?
Fomentar a
independencia, evitar a imitación.
Que tipo de pai
foi?
Todo o que penso
como educador descubrino ensinando. Cometín todos os erros que cometen os pais:
moitos co primeiro, menos co segundo, e así. Por iso son partidario de non ter
un fillo único.
Vaise aprendendo ou
un vaise debilitando?
Rebaixar o nivel de
esixencia é positivo. Cos fillos uno debe formarse, e parte da aprendizaxe
consiste en suavizar as obsesións. O neno non pode ser o extraterrestre que é o
primeiro fillo. Sobre todo agora que as familias viven a maternidade e a
paternidade con moito medo. Un neno criado nun ambiente relaxado ten mellor
vida.
Fala de escoitar
aos nenos. Non lles facemos demasiado caso?
Non. Prestámoslles
atención como obxectos de consumo. Escoitalos é desenvolver unha relación de
confianza. Temos que demostrarlles que nos interesa o que pensan, cos riscos
que comporta. Porque si preguntámoslles banalmente o que pensan, como son
listos, dirannos o que creen que queremos ouvir.
Os mestres están
infrapreparados?
Non necesitamos nin
boas nin novas leis de ensino. Necesitamos bos mestres. Si alguén pode cambiar
a escola é o mestre. En España teñen unha lei de educación absurda, a lei Wert.
Di cousas que no mundo académico non pode compartir ninguén. Xa no prólogo
establece que o obxectivo da escola é a competición, e iso hoxe case parece un
chiste. Cre que algún bo profesor cambiou a súa forma de traballar porque o
dixo a lei?
Os mestres son bos
ou malos á marxe das leis educativas?
Si o que insignias
é a repetir, importa moi pouco que os contidos sexan progresistas.
Defende a
posibilidade do descubrimento, a necesidade de tomar decisións. E está en
contra dos deberes. Son un abuso. Si o profesor deu ben a lección, non fai
falta comprobar que o entenderon. Os deberes impiden aos nenos vivir o tempo
libre no que se poderían producir as achegas dos propios menores á escola.
Dedicouse máis a
investigar que a formar. Só dei clase dous anos a alumnos de segundo de
secundaria.
Que parte da súa
vida dedica a ser Frato, o debuxante de tiras cómicas que desenmascara os
problemas educativos, e que parte é Tonucci?
Frato queda co
pracer. Sempre crin que había nado artista, non investigador. Pensaba que un
día o deixaría todo e poríame a pintar.
A vida levoume por
outro camiño. Comecei a facer viñetas para falar da educación desdramatizando.
Non vía lóxico que só se debatese en cadernos que só len os investigadores.
Quixen achegar cambios. Por iso debuxei con certo pudor, porque nin un artista
nin un investigador dedícanse a facer debuxiños. E por iso tamén me puxen un
pseudónimo: para esconderme.