Coral Elizondo :: Mon petit coin d'éducation
Non é a primeira vez que falo do efecto Mateo neste blog. O efecto Mateo,
utilizado por primeira vez polo sociólogo Robert Merton no seu artigo de Science de xaneiro de
1968, utilizouse en
distintos campos para referirse sempre á cita de San Mateo “Porque
calquera que ten, daráselle, e terá máis; pero ao que non ten, aínda o que ten
seralle quitado” (13: 11-13), de forma que como dixo Keith Stanovich,
só os máis capaces poden aprender.
Se llo preguntásemos aos docentes se creen que isto é certo, que só os capaces
poden aprender, que nos dirían? Que, por suposto, iso non é así, dirían que
todo o alumnado pode aprender. E mesmo dirían, que cousas tes, Coral! E é certo
que claro que todo o alumnado aprende! Digamos que todo o alumnado obtén
logros, pero non dunha forma inclusiva. Das tres palabras máxicas da
inclusión fáltannos dúas: estando presente na aula e participando do que alí se
fai. Facemos currículos paralelos e segregamos ao alumnado en pleno século XXI,
pero non esquezamos nunca que a educación inclusiva é un dereito. Anxo
Gabilondo (1) fala do “Dereito á diferenza, sen diferenzas de dereitos”,
pois exactamente diso gustaríame reflexionar neste artigo.
Porque a calquera que ten, daráselle, e terá máis; pero ao que non ten,
aínda o que ten seralle quitado. Aínda que pensemos que non, esta é unha das prácticas máis habituais nos
centros educativos españois, e esta é unha práctica integradora, non inclusiva;
é unha práctica que segrega ao alumnado que necesita apoios educativos
recibindo o apoio fose da aula; é unha práctica que pon barreiras á
participación impedindo que poidan participar nas conversacións e interaccións
dialógicas que se producen na aula e que permiten construír coñecemento; é unha
práctica que en ocasións leva a currículos paralelos; é unha práctica
individual cando falamos dun modelo social; é unha práctica opresora porque
aínda o que ten, seralle quitado; en definitiva, é o Efecto Mateo en
pleno século XXI.
Cando falamos de que é necesario cambiar as formas de pensar e concibir a
aprendizaxe e o ensino, que estamos nunha sociedade cambiante que leva novas
formas de aprender e pensar, que uno dos retos da educación no século XXI é que
o noso alumnado sexa capaz de transformar a información en coñecemento a través
de estratexias de pensamento… a quen nos referimos? Eu sempre a TODO o
alumnado.
É necesario reflexionar sobre as nosas prácticas na aula para cambiar. É
necesario repensar a educación para avanzar. É necesario pensar sobre os nosos
valores inclusivos para cambiar a mirada. Para iso déixovos este vídeo onde
poño voz á fábula O pato na escola ou o valor da diversidade,
escrito por Miguel Anxo Santos e que serve para reflexionar sobre o tema.
E agora:
- Seguimos pensando que tódalas persoas podemos facer o mesmo e da mesma maneira?
- Seguimos pensando que a homoxeneización é a solución á heteroxeneidade?
- Seguimos pensando que non segregamos cando estamos a homoxeneizar?
- Seguimos pensando que debemos uniformar a aprendizaxe?
- Seguimos pensando que as respostas individualizadas son a solución?
Permitamos que nas nosas aulas:
- A intelixencia e o saber democratícense.
- Todo o alumnado constrúa o coñecemento por medio das interaccións dialóxicas, fomentando desta forma a aprendizaxe colaborativa e/ou cooperativa.
- A diversidade sexa un valor, se aprenda da diferenza, porque todos temos algo que achegar.
- Brillen todos e cada un dos nosos alumnos e alumnas.
- Primen os valores inclusivos.
- Fálese da paradigma do crecemento, non da paradigma do déficit.
- Cambie a mirada.
- Exista unha alfabetización ética que impregne todas e cada unha das propostas de aula.
- Apréndase do erro e non se reprenda.
- Ensínese a facer preguntas, a xestionar a metacognición, a ser pensadores eficaces… a TODO o alumnado.
(1) Na conferencia que impartiu no Congreso de Educación Inclusiva celebrado en Valencia o 13 e 14 de maio de 2016 #Eduinclusiva16