Celia Rodríguez Ruiz - educapeques
O Método Doman baséase nos coñecementos do desenvolvemento
cerebral e trata de aproveitar ao máximo a capacidade natural e
espontanea de aprendizaxe, co obxectivo de desenvolver ao máximo as
posibilidades do neno/a. A finalidade do método é lograr o desenvolvemento
integral da persoa en todos os seus ámbitos: intelectual, físico, emocional e
social.
Glen Doman e a creación dun método de aprendizaxe baseado no
desenvolvemento cerebral
Os métodos Doman, xorden fai máis de 50 anos, grazas ao
traballo e as investigacións dun grupo de neurólogos e especialistas, dirixidos
polo doutor Glenn Doman. Este equipo traballaba no tratamento de nenos/as con
lesións cerebrais. Considerábase que estes nenos/as non podían completar o seu
desenvolvemento san, xa que parte das súas neuronas están mortas. Doman e o seu
equipo, elaboran unha teoría sobre o desenvolvemento cerebral: durante os
primeiros anos de vida, a plasticidad neuronal é impresionante, prodúcense
tódalas conexións neuronais, que son as claves do desenvolvemento de procesos
e habilidades complexos. Doman, traballa sobre esta base, considerando
que si ben, é certo que hai neuronas mortas, aínda quedan neuronas vivas,
e coa estimulación adecuada nunha idade temperá, estas neuronas poden
aprender e establecer as conexións necesarias para facer a función das
neuronas que xa non están. Seguindo esta idea, conseguiron importantes avances
en nenos e nenas con parálise cerebral, demostrando que nenos/as con só a
metade da cortiza cerebral viva, podían lograr un desenvolvemento físico e
intelectual igual e mesmo superior ao dos nenos/as sans.
Ao comprobar estes avances, Doman dá un paso máis e decide aplicar o seu
método e coñecementos para o resto de nenos e nenas e potenciar deste
xeito a súa capacidade de aprendizaxe.
Método Doman
O método Doman baséase no desenvolvemento e
funcionamento cerebral. A evidencia científica demostra que a aprendizaxe
e desenvolvemento (intelectual, físico, social e emocional); consiste no establecemento de conexións neurológicas que son as que fan
posible o coñecemento e determinan o nivel de intelixencia. As conexións,
son os camiños que unen as neuronas, cantas máis conexións realice o cerebro,
máis funcións poderanse realizar e con maior axilidade, por tanto máis
intelixente será o cerebro e maior será a capacidade de aprendizaxe. Estas
conexións son creadas nos primeiros 7 anos da nosa vida. Para que estas se produzan, é necesario que a mente do neno/a sexa estimulada a través
de estímulos externos. A xenética pode axudar, o neno/a xeneticamente
intelixente necesita menos estímulos para crear una mesma conexión. Con todo,
calquera neno/a pode alcanzar as mesmas capacidades, proporcionando unha rica
estimulación en calidade e cantidade. O fin e o procedemento en si
mesmo, é estimular o cerebro para axudarlle a crear conexións neuronais, cantas
máis mellor.
O programa do Método Doman
Os programas do método Doman baséanse en inputs, ou entradas de información que se deben
presentar ao neno/a. Este ira dando un output, ou saída de
información como demostración de que conseguiu procesar a información e crear
un contido relacionando con información previa. Os inputs, son os
estímulos que proporcionamos ao cerebro, para favorecer o seu desenvolvemento, estes
estímulos teñen que ser adecuados en canto a intensidade, frecuencia, duración,
concreción e claridade. Si o método (estímulos) usado se apoia e basea no
proceso de desenvolvemento neurológico do cerebro, ao neno/a encantaralle
aprender, gozará do proceso, xa que o fará de maneira natural. O método Doman
se subdivide en :Programa de Lectura, Programa de Intelixencia, Programa
Musical, Programa de Matemáticas, Programa de Escritura, Programa de Excelencia
Física, Programa de Segundo Idioma como lingua estranxeira.
Os Bits de Intelixencia
O método Doman, emprega
como estímulos os chamados Bits de Intelixencia. Un Bit de
Intelixencia é calquera estímulo (información) concreto que o cerebro
pode procesar por calquera das súas vías sensoriais: auditiva (palabra, son),
visual (palabra escrita, imaxe, etc.), táctil (formas, texturas, peso,…),
olfativa e gustativa.
Os Bits de Intelixencia agrúpanse
en categorías, xa que favorece a formación de conexións neuronais. As
categorías clasifícanse segundo a rama do coñecemento ao que
pertencen: zoología, botánica, fisiología, tecnoloxía, matemáticas, lingua,
etc…Dentro de cada rama selecciónanse unidades básicas de información en
función da idade e nivel de desenvolvemento dos nenos/as e os seus intereses.
As características de un Bit de Intelixencia, para que funcione como
estímulo han de ser:
- Novo. Representa algo que o neno/a descoñece. As imaxes que o neno/a coñece, non son bits.
- O bit debe mostrar un só dato simple e concreto.
- É imprescindible captar a atención do neno/a, para iso a intensidade ten que ser superior aos seus limiares de percepción (boa calidade e tamaño)
Como se traballa cos Bits de Intelixencia
Uns días antes de comezar o traballo, escollemos
cinco grupos de cinco Bits e anunciaremos aos nenos/as que nuns días imos
pasalo xenial cun xogo.
Comezamos o traballo cos Bits:
- Elimina toda distracción. Escolle un espazo libre de estímulos distractores.
- Proporciona un ambiente lúdico. E explica aos nenos e nenas que deben prestar atención e manterse en silencio. Atopa un modo divertido de mostrar os Bits aos nenos/as.
- Anuncia a primeira categoría e presenta os Bits un a un. Faino rapidamente, non máis dun segundo por Bit e sen intervalo de tempo entre eles. Faino con entusiasmo e alegría.
- Deixa uns momentos entre un grupo de bits e o seguinte. Mostras o segundo grupo do mesmo xeito.
- Facemos o mesmo ata que terminamos de presentar todas as categorías.
- Finaliza a sesión encomiando aos nenos e nenas e reforzando a súa conduta e a actividade.
- Repetiremos a sesión durante varios días. Aumentando paulatinamente o número de Bits e de grupos.
Trucos para aplicar o método Doman
O método Doman apóiase en importantes principios pedagóxicos: a aprendizaxe
natural adecuado ao desenvolvemento cerebral, a aprendizaxe de carácter lúdico,
participación activa do suxeito que aprende na creación das súas aprendizaxes.
Para que o programa sexa efectivo e respéctense estes principios, debemos
seguir uns trucos fundamentais:
- Sesións moi moi breves, para que o neno/a non se canse e quede con ganas de máis.
- Nunca examinar aos nenos/as. Eles están a aprender o que lles ensinamos.
- Regúlaa clave é o goce na aprendizaxe. O neno/a ten que divertirse.
- Cumpre de maneira estrita as rutinas do método: forma, tempos e método de presentación dos bits. O método baséase na repetición.
- Coida os bits, que cumpran as características para ser un estímulo adecuado en canto a calidade e cantidade.
Bits de intelixencia
- Bits de intelixencia para nenos de 3 años.
- Bitspara menores de duos años.
- Bits de Lourdes Giraldo.
- Bits de intelixencia
- Triniblog
- Familia y cole