A neurociencia dálle a razón ás pedagoxías alternativas


A mente que se abre a unha nova idea, xamais volverá ao seu tamaño orixinal. – A. Einstein.



De mi casa al mundo


Ultimamente estase falando en moitos medios de comunicación das achegas que a neurociencia está a realizar ao campo da educación. Pero cales son estas achegas? Son realmente relevantes? Sérvennos a nós, os que estamos cada día dentro da escola ou é pura teoría que queda reflectida nun libro?

Que estuda a Neurociencia no campo educativo?
A neurociencia é a ciencia que estuda ao cerebro humano e como se producen as aprendizaxes nel. Por tanto aplicada á educación é unha ferramenta básica para coñecer e entender os mecanismos da aprendizaxe e como interaccionar con el. É dicir, como abrazarnos á aprendizaxe sen ter que enfrontarnos a ela nin loitar por querer fixala no cerebro.

Como profesional, ou máis ben aprendiz, do ensino isto paréceme algo totalmente revolucionario. O que nos expón a neurociencia é a evidencia, que non crenza, científica achega do funcionamento do cerebro. Grazas ao seu estudo e coñecemento podemos saber que factores son determinantes para que aquilo que queremos que aprendan os nenos na escola se faga de maneira eficaz e duradeira.

Toda persoa que se dedique ao traballo con nenos debería coñecer estas evidencias científicas. Así que desde aquí fago un reclamo ás universidades para que por favor poñan esta materia tan indispensable na carreira de maxisterio.

Os factores facilitadores de aprendizaxe
Vou comentarvos (humildemente pois non son unha experta na materia) algúns de estes factores “facilitadores de aprendizaxe”. Todos eles estudados a través dunha formación realizada con David Bo i Torrens, neurocientífico, ao que aconsello que sigades si estades interesados en coñecer máis.

Os períodos críticos
A medida que o noso cerebro vai madurando, descubriuse que existen uns períodos nos que determinadas aprendizaxes son máis sensibles a ser adquiridas nun momento que noutro. 

Isto non quere dicir que pasado este período non se poida adquirir unha aprendizaxe, grazas á plasticidad do noso cerebro pódese facer pero custará máis.

Por exemplo con a lectura e a escritura.

O cerebro non está especialmente sensible a adquirir estas aprendizaxes até os 6/7 anos, con todo nalgunhas escolas cólganse medallas porque hai nenos que desde os 3 anos xa saben escribir. É certo, estes nenos, aprenden a escribir aos 3 anos, momento non sensible para a súa aprendizaxe, a través dunha insistencia esgotadora, que non sería necesaria si se esperarse a que o cerebro estivese preparado para iso.

Na adolescencia o cerebro é basicamente emocional, é lóxico que a moitos adolescentes lles custe centrarse en determinadas materias como química, física, bioloxía…

A emoción activa a aprendizaxe

Se unha aprendizaxe ten un alto contido emocional, é máis probable que sexa adquirida que outra á cal non hai ningunha emoción vinculada.

Isto ten que ver coa nosa amígdala. A información con contido emocional pasa polo sistema límbico onde se atopa a amígdala. A amígdala é unha das partes máis primitivas do cerebro e actívase ante eventos que considera importantes para a supervivencia, o que favorece un recordo de maneira máis eficiente. Ademais coa emoción créase oxitocinaserotonina e adrenalina, neurotransmisores necesarios para realizar novas conexións neuronais.

A sorpresa, por exemplo, é outro factor que activa a amígdala.

A práctica en diferentes contextos
A neurociencia dinos tamén que calquera contido se asimila moito mellor cando podemos polo en práctica en diversas situacións.

Isto favorece a mielinización das conexións neuronais, facéndoas máis rápidas e de mellor acceso.

A influencia do adulto
Outro factor interesante é o da  actitude do adulto.

Pódese empatizar moito mellor con alguén que ten unha actitude de “imos aprender” que con quen ten unha de “veño ensinar”. As neuronas espello predisponen a aprender cousas novas si mantense unha actitude de respecto e empatía.

A capacidade atencional
O noso cerebro é incapaz de manter a atención de maneira continua.

Dos 3-6 anos son capaces de 5 a 8 minutos e a dos adultos é de 15 a 18 minutos.

Como se pode pretender ter a grupos de nenos sentados durante horas, impasibles, e que encima atendan?

Xa non comento nada de onde queda a aprendizaxe… Necesítanse realizar descansos. É certo que hai contidos que resultan tan motivadores para un neno que non pode despegarse deles durante horas, pero aquí xa interveñen outros factores como a emoción, a realización, o afán de superación…

Cando deixas a un neno que conecte realmente coa súa necesidade podes darte conta de cando ten suficiente cunha cousa ou cando necesita máis doutra. É unha auténtica marabilla poder observalo.

Moitas veces, cando algún neno fixo un verdadeiro esforzo cognitivo vaise ao exterior durante un bo intre a correr e saltar na cama elástica. O noso cerebro consome osíxeno e glicosa cando realiza este tipo de esforzos, para poder recuperalo necesita de movemento físico.

Hai moitas escolas que xa están a levar a cabo este tipo de acertos. Escolas que levan a cabo metodoloxías activas, que respectan os períodos e fases de desenvolvemento de maneira individualizada, nos cales as aprendizaxes transcorren de maneira espontánea, sen imposición externa, desde o verdadeiro afán de curiosidade do neno, outorgando o verdadeiro protagonismo da educación a quen corresponde.

Seguinte
« Prev Post
Anterior
Next Post »