Estudar con adaptacións, aprobar e non titular, un canellón sen saída



O Tribunal Superior de Xustiza de Castela e León recoñece, nunha sentenza pioneira, que non dar a posibilidade de titular a ESO a unha alumna con discapacidade intelectual supón unha vulneración dos seus dereitos fundamentais.




El Diario de la Educación


Irene González Magdaleno ten síndrome de Down, ademais doutros problemas de saúde asociados (problemas de visión, escoliosis) que elevan o seu grao de discapacidade por encima do 65%. Pero tamén, ao longo dos seus 20 anos, tivo unhas ganas enormes de aprender e de vivir, e por iso foi sempre unha excelente estudante. Durante toda a escolaridad obrigatoria, en Cuéllar (Segovia), case sempre sacou notables e sobresalientes, pero ao acabar 4º da ESO no seu instituto comunicáronlle que non ía a graduar. A razón que lle deron: esas boas notas debíanse ao feito de que cursara algunhas materias con adaptacións curriculares significativas e que, por tanto, non daba o nivel.

Para Irene o título da ESO non é un capricho nin un trofeo co que decorar a parede, senón que o necesita para acceder á que lle gustaría que fose a súa próxima etapa formativa, un grao medio de administración. Pero para acceder a un ciclo formativo necesita a ESO e, como non a ten, agora mesmo está a cursar unha FP Básica de electricidade, que é a única oferta formativa para esta etapa de formación postobligatoria que tiña ao seu alcance en Cuéllar. «Este ano cursouno todo sen adaptacións e aprobou todas as materias troncales», engade a súa nai, Chus Magdaleno. Irene sabe que xamais será electricista, pero segue demostrando que lle gusta estudar.


A perversión do sistema
Cando os pais de Irene souberon da negativa do centro a concederlle o graduado respondéronlle lanzándolle un órdago: “Si o problema son as adaptacións curriculares significativas, pois que repita o curso con adaptacións curriculares non significativas”. Pero a dirección negouse. Entón a familia recorreu á dirección provincial de Educación, que avalou a decisión do centro, e a partir de aquí iniciouse o litixio xudicial que a semana pasada desembocou nunha sentenza pioneira da sala do contencioso administrativo do TSJ de Castela e León. Segundo a sentenza, a decisión de non permitirlle realizar a ESO pola súa conta supón unha vulneración dos dereitos da estudante e unha discriminación, e o feito de que as adaptacións sexan un impedimento para obter o título é unha perversión do sistema.

«A Administración –apunta a sentenza 172/2019, de 24 de xuño de 2019– ao concluír que, a pesar de que se aprobaron todas as materias con adaptacións curriculares significativas, non se alcanzaron as competencias básicas e obxectivos da etapa, converténdose ditas adaptacións, ao non haberse permitido a renuncia ás mesmas, nun obstáculo ou limitación para dita titulación, é polo que ditas adaptacións viñeron a significar de facto unha discriminación que impediu á alumna alcanzar os obxectivos e a titulación correspondente a devandita etapa, polo que se ha de convir que con iso se provocan uns efectos perversos das citadas adaptacións curriculares que se converteron non nunha medida para obter unha educación inclusiva».

Así, o tribunal confirma a posición da fiscalía, que neste asunto púxose ao lado da familia. “A fiscal fixo un informe demoledor, no que viña dicir que si a permites estudar con adaptacións e non titulas, e logo non a permites estudar sen adaptacións estás a abocala a un canellón sen saída porque non vai conseguir o título faga o que faga”, lembra Magdaleno.


Camiño do Supremo
Significa isto que, segundo o tribunal, as adaptacións curriculares non deben ser un impedimento para a titulación?, ou significa que a vulneración de dereitos prodúcese soamente porque non se lle permite repetir curso sen adaptacións? “Pedimos varias aclaracións sobre a execución da sentenza, o tribunal confirma que se vulnerou un dereito pero non como se repara o dano causado”, comenta Magdaleno. Con todo, é bastante probable que o asunto acabe no Tribunal Supremo, ben sexa porque a dirección provincial presente recurso ou porque o faga a familia, posto que pedira que o tribunal se pronunciase directamente a favor da concesión do título e neste punto falla na súa contra.

A sentenza establece que a resolución da Consellería non é conforme a dereito, por vulneración do dereito fundamental á educación en igualdade de condicións, pero a pretensión última de Magdaleno é que a Xustiza recoñeza sen ambaxes o que establece o artigo 22.7 da Lei Orgánica de Educación (LOE), e que segue vixente xa que non foi derrogado pola LOMCE: “As medidas de atención á diversidade que adopten os centros estarán orientadas á consecución dos obxectivos da educación secundaria obrigatoria por parte de todo o seu alumnado e non poderán, en ningún caso, supor unha discriminación que lles impida alcanzar devanditos obxectivos e a titulación correspondente”

.
A advertencia de Nacións Unidas
De feito, un dos puntos do informe elaborado fai un par de anos polo Comité sobre os Dereitos das Persoas con Discapacidade de Nacións Unidas, en relación ao cumprimento por parte de España da Convención Internacional sobre os Dereitos das Persoas con Discapacidade, era precisamente o da titulación. Entre moitas outras críticas e aspectos que mellorar, o Comité non dubidaba en cualificar de inxusto que en España se permita que moitos alumnos que finalizan a ESO con adaptacións curriculares “non obteñan a mesma titulación que os seus compañeiros”.

Neste sentido, hai uns meses uns pais de Sant Boi (Barcelona) cunha problemática similar iniciaron unha recollida de firmas a través de change.org para que o Goberno aprobe unha lexislación que recoñeza o título da ESO adaptado. Levan case 140.000 firmas, pero o parón electoral abortou a interlocución que se abriu co Executivo a finais de 2018. Segundo explica Joan Cabezas, o pai promotor desta iniciativa, nas últimas semanas recibiron unha carta do Defensor do Pobo na que lles confirman que a lexislación non prevé este título pero que o Goberno en funcións prevé unha modificación lexislativa para facelo posible.

“Irene quere estudar, apaixónalle estudar e dedícalle moito tempo”, subliña a súa nai, Chus Magdaleno. “A pesar de ter unha discapacidade –engade–, Irene nunca foi a unha escola a quentar a cadeira, senón que vai aprender, a participar e a convivir, como o resto dos alumnos, e por suposto a obter o mesmo que o resto cando se aproban uns exames”.

“Ou sexa que xa podo estudar para ser administrativa?”, preguntoulle Irene á súa nai cando lle explicou que saíra a sentenza. “Aínda non”, contestoulle Chus. “E entón… de que me serve gañar?”.


Seguinte
« Prev Post
Anterior
Next Post »