A xuízo por denegar a unha nena a educación inclusiva


Os pais dunha nena con discapacidade denuncian á administración madrileña por incumprir a Convención da ONU.



El país


Cando soa unha nota musical, o cerebro de Athenea actívase. Ela, unha nena de 13 anos con discapacidades e capacidades diversas, atopou no piano unha táboa de salvación a nivel educativo e vital. Os seus pais, Carmen Neto e José Ignacio Boixo, baseándose nese achado nas aptitudes da súa filla, loitan desde hai anos contra o sistema para que reciba a educación que eles queren, a denominada inclusiva, é dicir, a que se imparte nun centro ordinario, pero cos apoios necesarios. Con todo, un informe realizado en 2017 por un comité de avaliación da Comunidade de Madrid decidiu o contrario: Athenea debía ser escolarizada en educación especial, a destinada exclusivamente a alumnos con algunha discapacidade. O asunto, enquistado na administración tras anos de reclamacións, irá aos tribunais pola vía penal. O caso está ademais na fiscalía provincial.

Mércores pola tarde en Colmenarejo . Athenea recibe na súa casa a Ingartze  Astuy, a súa profesora de piano. O que empezou como unha forma de activar sensorialmente o seu cerebro converteuse en parte esencial da vida da nena, que naceu cun tumor cerebral do que foi operada aos 23 días de vida e polo que, tras ser intervida, sufriu unha infección hospitalaria que a deixou con secuelas severas. “Non vai ver, nin ouvir, nin andar”, dixeron os médicos aos pais “Ao seis meses funme a casa cun bebé que era un vexetal. Aínda que eu a miraba e vía un suxeito”, lembra Carmen. Os inicios foron duros pero, agora, en plena adolescencia, Athenea, cuxo irmán é o español que deseñou o maior fito da computación cuántica, ve con lentes, ouve perfectamente e anda moderadamente ben coa axuda dun corpiño. Ademais deses logros, a nena destaca por ter “un oído musical absoluto”, en palabras da súa primeira profesora de piano, Diana Real, e os informes do seu neurólogo. “Claramente a miña filla non vai entender nunca o teorema de Pitágoras, pero ten dereito a formar parte da sociedade e a cultura á que pertence. Non quero que se lle aparte e se lle poña o cartel de discapacitada para que forme parte dun gueto”, quéixase a nai.

Pero para conseguir iso, os pais teñen que loitar contra o sistema educativo. En concreto, contra a Comunidade de Madrid. Dous pais formados (ela, licenciada en filosofía, máster en psicanálise e perito xudicial; el, enxeñeiro informático e perito xudicial tamén) e asesorados polo CERMI (Comité Español de Representantes con Persoas con Discapacidade), están dispostos a acudir onde faga falta: os tribunais españois, europeos ou de dereitos humanos. “A miña filla non pode estar nunha clase pondo pinchiños nun buraco, que é o que se fai en educación especial. Aos nenos hai que estimulalos, ver en que destacan e potenciar iso como un tesouro. Con ela pode ser a música, pero a outro neno pódeselle dar ben o debuxo ou ser un xenio das matemáticas. Non podemos segregarlos e tratalos a todos por igual”.

Carmen sinala o momento en que cambiou a sorte de Athenea, no referente á súa educación. Foi en 2017, cando decidiu denunciar uns supostos malos tratos que sufría nun dos cinco colexios polos que pasou. “Viña con golpes e tratábanme de tola. Ata que me dixeron que me tiña que aguantar porque era a nai dunha discapacitada”. Tras a súa queixa, un comité de avaliación da Comunidade de Madrid valorou á nena. “Engánanche. Pregúntanche por ela e fanche crer que van valorar tamén as súas aptitudes para decidir que é o mellor. Con todo, cando danche o informe só se centran nas súas discapacidades. E, a partir de aí, estás perdido. A Comunidade diche que si non o asinas, queda sen escolarizar”. Desde entón, Athenea está matriculada en educación especial. E sen opción a réplica.

A xefa de área de Educación do centro de Madrid, Coral Báez, denegou de novo a finais de xullo a petición de Carmen e José Ignacio de elixir a educación de Athenea, baseándose naquela avaliación que lle fixeron á nena en 2017. Era o quinto ‘non’ que recibían en dous anos. Así que puxeron unha denuncia no xulgado de Collado Villalba , e despois comunicaron o seu caso ao fiscal xeral de Madrid, Javier Caballero Klink, que “dada a gravidade do caso”, en palabras súas remitidas por carta aos pais de Athenea, púxoo en mans da fiscalía provincial da rexión.

O profesor de Psicoloxía Evolutiva e da Educación da Universidade Autónoma, Gerardo Echeita, defende que pais como os de Athenea “non se sintan sós” nunha loita titánica contra o sistema. “O que piden é un dereito fundamental. E os dereitos non son optativos. Dio a nosa Constitución e a Convención da ONU. Pedir unha educación inclusiva non é un capricho duns pais, nin os nenos están aí para amolar aos demais”, analiza. A administración rexional, con todo, non o ten tan claro.

OS DATOS
"Nós o que dicimos é que educación ordinaria con apoios si, pero educación especial, tamén", explica Enrique Ossorio, conselleiro de Educación. "Eu fun o outro día ao colexio A Quinta, do Pardo, e é que é absolutamente imposible, iso non sería educación inclusiva, porque si a eses mozos lévalos a un colexio ordinario o que vas conseguir é que non se integren, nun colexio ordinario estarían completamente rexeitados".

Segundo datos achegados pola administración, a rexión madrileña conta na actualidade con 25 centros públicos de Educación Especial e 41 concertados. Do total de alumnos con necesidades especiais, preto de 33.000 (o 83%) están escolarizados en centros ordinarios con apoios ou en centros de escolarización preferente. O restante agarraches a centros de Educación Especial. O que non contan esas cifras, insiste Carmen, é que eses nenos en centros ordinarios estudan en aulas segregadas.

"Esa é a típica resposta das administracións que van ao número pero non á calidade da resposta á que teñen dereito. Como este é un asunto de máis calado, deseguido tratan de atafegar con cifras esquecendo o sustantivo do asunto e é que é un dereito referendado ao máis alto nivel que obriga aos Estados partes a non conformarse con ter máis ou menos alumnos en centros ordinarios ou especiais, senón a comprometerse con que, nun tempo razoable, todos teñan unha educación inclusiva de calidade", continúa Echeita. Por agora, analiza, esta educación é irreal si non existen políticas cun enfoque sistémico orientadas a crear as condicións para que sexa real. "Porque é posible. Está máis que demostrado en países como Portugal, Italia, algúns estados de Canadá... a lista é longa". Representantes da ONU, que visitaron España en varias ocasións, deron un tirón de orellas reiteradamente a España por incumprir a normativa internacional. Ossorio, con todo, teno claro: "Eu convido á ONU a que vaia ao colexio A quinta, véxalles e considere si poden estar nun colexio ordinario. Eu non sei a ONU da man de quen viría, pero é tan evidente...".

Athenea, allea á loita dos seus pais, é unha nena bromista, risueña e encántalle regalar abrazos. Dous días á semana recibe as clases de piano na súa casa, con Ingartze . senta fronte ao teclado do instrumento de madeira que preside o salón, concéntrase e le partituras feitas con diferentes cores. “Ves como o fixen? Son unha campioa!”, celebra cada vez que termina unha melodía. Fai relativamente pouco conseguiu o seu último logro: utilizar tamén a súa man esquerda. “Tíñaa tan ríxida que non a usaba. Pero ela mesma atopou a solución. No momento en que se deu conta que a necesitaba para que o piano soase ben, conseguiu dominala”, explica a súa profesora.

Polo momento, os seus pais conseguiron, non sen moita insistencia, que o colexio no que estuda agora, A Purísima, acepte un piano doado por eles mesmos para que poida tocar tamén durante as súas horas lectivas. Non é unha conquista menor para para eles: “Polo menos recoñeceron que sabe ler unha partitura, antes non llo crían”.

UNHA PROPOSICIÓN DE LEI QUE AÍNDA SEGUE VIXENTE
A educación inclusiva é un asunto espiñento que divide á comunidade educativa. O ano pasado, unha proposta de lei apoiada por 43 Concellos da Comunidade —de diferentes sensibilidades políticas— chegou á Asemblea en favor deste tipo de educación e seguiu adiante grazas ao apoio de PSOE, Podemos e Cidadáns. “Aprobouse con ampla maioría”, explica Jesús Rogero, membro do grupo promotor daquela proposición de lei e profesor de Sociología na Universidade Autónoma. “Unha iniciativa lexislativa non decae co cambio de Goberno”, agrega. Pero Cidadáns forma parte agora del. Os intereses políticos han cambiado.

Tras a aprobación desta proposición, directivos e xerentes de escolas católicas de Madrid denunciaron que, si seguía adiante, os centros de educación especial corrían perigo de desaparecer e íase a perder o dereito dos pais a elixir o centro adecuado para os seus fillos. Dous sindicatos da educación concertada apoiaron ese argumento, o FSIE (Sindicato Independente de Ensino de Madrid) e FEUSO Madrid (Federación de Ensino de USO de Madrid), e de aí naceu a plataforma ‘Educación Inclusiva Si, Especial tamén’, que defende o dereito a levar aos seus fillos a centros de educación especial. “Se desinformó ás familias e dixéronlles que si seguía adiante esa lei e outra similar, aínda que máis ambiciosa proposta por Podemos, íanse a pechar os centros e non é así. E montouse un balbordo. Hai intereses de que se manteñan as cousas como están. Eses centros tamén son un negocio. Hai un lobby da escola concertada especial”, analiza Rogero. Carmen, pola súa banda, finaliza: "Quérennos enfrontar aos pais cando non hai nada máis lonxe da realidade. Eu non digo que haxa que pechar eses centros, haberá algúns nenos que o necesiten. Pero non todos por regra xeral".

RECORTES AO APOIO Á DISCAPACIDADE
A Consellería de Educación eliminou en polo menos unha decena de colexios a figura do especialista en audición e linguaxe. Segundo denuncian familias e profesores, o traballo deste mestre quedou relegado a nenos con trastornos da linguaxe exclusivamente e deixaron de apoiar ao resto de alumnos con trastornos do espectro autista que requiren destes especialistas como recollen os seus informes, elaborados polos orientadores da Comunidade de Madrid.

Desde a Consellería explican que os recursos se asignan en función das necesidades e que se deu prioridade aos nenos con atraso específico da linguaxe. Negan os recortes e admiten que non hai recursos suficientes para cubrir as necesidades de todos os nenos con trastornos como autismo, síndrome de Down ou parálise cerebral. 

Comisións Obreiras, pola súa banda, opina que os recortes son evidentes, que faltan moitos profesionais e que os que traballan fano moi por encima do seu cociente. Denuncian que a Consellería está a dar ordes verbais aos orientadores para que "non diagnostiquen a máis nenos porque non hai recursos".

Colexios como o Pi e Margall de Malasaña ou o Amos Acero de Puente de Vallecas, son algúns dos colexios afectados. "Está a deixarse en mans das familias a atención especial que requiren os seus fillos que si que teñen o apoio do mestre de audición e linguaxe noutras comunidades", explican fontes do sindicato. 

Seguinte
« Prev Post
Anterior
Next Post »