12 principios do ensino guiado pola evidencia

 


FECYT

 

Autor:

Héctor Ruiz Martín

Si algo nos ensinou a investigación educativa é que en clase non hai ningunha receita infalible, pero tamén que existen ingredientes que resultan clave para que calquera receita termine sendo eficaz para promover a aprendizaxe significativa. Estes doce ingredientes derivan de principios básicos sobre como aprenden as persoas que son universais.

1) Activar os coñecementos previos.

O noso cerebro lembra mellor aquilo que pode relacionar co que xa sabemos.
É necesario que cada estudante active aqueles coñecementos propios que resulten máis relevantes para a aprendizaxe en cuestión. Parte do alumnado realiza isto de maneira espontánea, pero a maioría necesita que se promova expresamente.

Unha forma de facelo é presentarlles algunha situación familiar en que o obxecto de aprendizaxe entre en xogo e a continuación expor preguntas relacionadas que lles conduzan a expor as súas ideas e, idealmente, a compartilas e discutilas en clase. É importante que as preguntas lles obriguen a razoar e empregar as súas ideas para respondelas.

Dedicar boa parte dunha lección a un exercicio como este pode parecer unha perda de tempo, pero as evidencias indican que promove a integración de novos coñecementos de maneira moito máis eficaz (Peeck et ao., 1982).

2) Promover a elaboración.

Si para aprender necesitamos conectar o que aprendemos cos nosos coñecementos previos, a forma de promover estas conexións consiste en tratar de dar significado ao que aprendemos (Craik & Lockhart, 1972). Calquera actividade de aprendizaxe debe garantir que os estudantes reflexionen sobre o que están a aprender.

Pensar sobre o que aprendemos é a base da aprendizaxe activa, que non se refire a «aprender facendo», senón a «aprender pensando» (Prince, 2004).

Como docentes, debemos incorporar preguntas, discusións, e problemas a resolver por medio do apreso, e dinámicas que só permitan avanzar por medio do feedback que proporcionen os nosos estudantes. Os estudos reflicten que as e os docentes que realizan moitas preguntas durante as súas leccións, adoitan conseguir que os seus estudantes obteñan mellores resultados (Cotton, 1988).

3) Usar a práctica da evocación.

Gran cantidade de evidencia reflicte que o máis efectivo para consolidar un novo coñecemento é tentar recuperar a información que tratamos de aprender da nosa memoria, xa sexa para explicala ou para interpretar novas situacións ou resolver novos problemas (Karpicke & Roediger, 2008).

Cando recuperamos un recordo ou coñecemento da nosa memoria e levámolo ao plano consciente da nosa mente, dicimos que o evocamos. A práctica da evocación non só é eficaz con coñecementos factuales, senón tamén coa aprendizaxe de conceptos e procedementos (Roediger et ao., 2011).

4) Organizar a práctica de forma espaciada.

Para dominar o que aprendemos necesitamos repasar e practicar, pero non vale facelo de calquera xeito. A investigación non deixa dúbida de que resulta moito máis eficaz estudar en varias sesións espaciadas que masificar o estudo (Carpenter et ao., 2012).

Ademais, para que a aprendizaxe perdure, é importante incorporar sesións de revisións periódicas, cada vez máis espaciadas, ao longo de todo o curso. Cando os repasos consisten en que o alumnado practique a evocación, o efecto de espaciar a práctica é moito máis marcado: resulta moito mellor realizar actividades de evocación ao principio da seguinte clase que facelo ao final da mesma.

5) Entrelazar a práctica.

Unha forma de espaciar a práctica consiste en entrelazar o estudo de temas diversos. Para aprender diferentes cousas é mellor ilas combinando que enfocarse en dominar completamente unha antes de proceder coa seguinte (a condición de que a primeira non sexa requisito indispensable para aprender a segunda).

Isto é así porque entrelazar obríganos a espaciar a práctica, pero tamén porque a variación que leva proporciónanos maior capacidade de transferencia do apreso (Kang, 2016).  

6) Prover múltiples exemplos.

Ao noso cerebro non se lle dá especialmente ben aprender conceptos abstractos, resúltalle moito máis fácil aprender a partir de exemplos concretos. Con todo, o noso cerebro tamén ten a tendencia a asociar o que aprendemos aos exemplos e contextos concretos en que o aprendemos, polo que podemos fallar á hora de identificar os mesmos conceptos ou procedementos noutras situacións análogas (Gick & Holyoak, 1983).

Por todo iso, é importante proporcionar ao alumnado exemplos distintos, así como actividades para aplicalos en contextos diversos.

7) Descompor e integrar.

A memoria de traballo é o espazo mental onde mantemos e manipulamos a información á que prestamos atención en cada momento. É o «lugar» onde razoamos, imaxinamos e aprendemos. Con todo, a memoria de traballo ten unha capacidade moi limitada, de forma que só pode manexar unha pequena cantidade de información en cada momento. Si excede a súa capacidade, desbórdase e impide a aprendizaxe (Sweller, 2011). Isto é a base draga Teoría da Carga Cognitiva.

Aprendemos de maneira máis efectiva cando os compoñentes da aprendizaxe trabállanse temporalmente de maneira illada e vanse combinando progresivamente (White e Frederiksen, 1990Salden et ao., 2006Wightman e Lintern, 1985). Incluso unha pequena práctica nun dos compoñentes da aprendizaxe produce unha mellora significativa na aprendizaxe global (Lovett, 2001). Aínda que é recomendable que esta práctica sempre se realice sen que o estudante perda de vista o obxectivo de aprendizaxe final.

8) Empregar a codificación dual.

A memoria de traballo é un recurso limitado, pero conta con mecanismos para procesar información auditiva ou verbal por unha banda, e información visual, por outro. Podemos sacarlle o máximo partido si recibimos a información sobre o que aprendemos polas dúas canles simultaneamente: a través de palabras e imaxes (Clark & Paivio, 1991).

A vantaxe de combinar palabra e imaxe tamén está relacionada coa posibilidade de crear máis conexións entre a información que recibimos e os nosos coñecementos previos. Ademais, o cerebro humano está especialmente preparado para procesar e almacenar información visual, polo que empregar información visual ou mesmo tratar de visualizar o apreso mentalmente, contribúe a que o lembremos mellor.

9) Limitar os obxectivos de aprendizaxe e enfocarse neles.

Outra das recomendacións para o ensino que se derivan da Teoría da Carga Cognitiva, alude á importancia de restrinxir o número de metas ao máximo (Sweller, 2011).

Doutra banda, resulta indispensable evitar que os elementos accesorios dunha actividade acaben converténdose no foco de atención. Isto é fundamental cando se inclúen elementos que pretenden incrementar a motivación, pero en realidade desvían a atención cara a cuestións superfluas.

10) Ofrecer oportunidades para a práctica independente.

Para consolidar a aprendizaxe é importante empregar o apreso para explicalo, interpretar novas situacións ou resolver novos problemas. Ademais, hai procedementos que necesitamos automatizar para liberar recursos na memoria de traballo cando os levamos a cabo.

Os docentes máis eficaces ofrecen oportunidades para que os estudantes practiquen tanto durante a clase como despois de ela (Rosenshine, 2010). Agora ben, esta práctica debe producirse despois de ofrecer as indicacións oportunas, con exemplos resoltos coa clase enteira. Só cando o alumnado mostre comprensión e certo dominio, pode estenderse fóra da aula.

Doutra banda, a práctica independente adoita verse beneficiada por medio de a aprendizaxe cooperativa (Slavin, 2013).

11) Empregar a avaliación formativa.

avaliación formativa é a que procura solicitar información sobre o progreso de cada estudante co fin de tomar decisións acerca de que facer a continuación para axudarlle a alcanzar os obxectivos de aprendizaxe (Wiliam, 2011). Ocorre ao longo do proceso de aprendizaxe, non só ao final.

A avaliación formativa non só resulta desexable porque permite tomar medidas para axustar os procesos de ensino-aprendizaxe en función de como progresa cada estudante, senón porque promove o tipo de accións que contribúen a consolidar a aprendizaxe, en especial, a evocación espaciada (Roediger et ao., 2011).

12) Crear un ambiente de aprendizaxe esixente pero alentador.

A contorna socioemocional que cada docente fomenta ten claras implicacións nos resultados dos seus estudantes (Pianta et ao., 2012; Allen et ao., 2011). A investigación mostra que os e as docentes máis efectivas conseguen crear nas súas clases un ambiente de aprendizaxe disciplinada, baseado en o respecto e a cooperación, con altas expectativas para todo o alumnado, que interpreta o erro como un paso necesario na aprendizaxe, e que atribúe tanto os éxitos como os fracasos a cousas que cada estudante pode cambiar.

Conclusións.

Nada pode garantirnos os mellores resultados, pero estes principios permítennos identificar as accións e circunstancias que maiores probabilidades terán de contribuír a promover a aprendizaxe das e dos estudantes. Trátase de principios baseados na ciencia sobre como aprendemos, pero tamén na investigación que analiza os métodos educativos e que estuda as prácticas dos e as docentes que conseguen os mellores resultados.

Seguinte
« Prev Post
Anterior
Next Post »