Os monstros da miña casa mostra a realidade cotiá da desprotección infantil,
entendendo como tal os malos tratos físicos e emocionais, o abuso sexual e o
abandono ou neglixencia por parte dos pais ou persoas do ámbito do neno.
Os afectados son nenos normais, non sempre pertencentes a ámbitos marxinais.
Son nenos invisibles porque non teñen a quen acudir e nin tan sequera saben que
teñen dereito a recibir axuda. Son nenos que, por exemplo, non saben bicar
porque nunca lles ensinaron, ou que foron atopados pola policía na rúa,
descalzos e en camiseta. Pertencen a familias de todo tipo: familias normais
que ocultan o problema ou familias marxinais que non poden ou non saben coidar
dos seus fillos. Algúns deles foron acollidos temporalmente por Carmen
Artero, fío condutor do documental, nai de catro nenos, e “nai canguro” de
dous máis. Xunto a eles, a documental mostra a profesionais, representantes en
certo xeito da sociedade, que buscan solucións que, en ocasións, supoñen
separar aos nenos dos seus pais. Os monstros da miña casa mostra
esta realidade a través do testemuño e as accións dos seus protagonistas,
profesionais dos servizos de protección de menores, psicólogos, asociacións...
e do relato e a vida cotiá de Carmen, unha “nai canguro” de
Mallorca.
O documental contén testemuños e experiencias de persoas que están en contacto
con nenos que viven situacións de desprotección, como malos tratos físicos,
abandono ou abusos sexuais, até o punto que lles foi retirada a tutela aos seus
pais. Tamén a análise psicolóxica dunha sociedade que non recoñece estes casos
como propios, que se avergoña de si mesma por contar entre os seus membros con
persoas capaces de agredir de maneira tan grave a un neno, mesmo aos seus
propios fillos. Os monstros da miña casa vai do particular, o
caso de cada neno, até o universal, a vergoña da sociedade, pasando
polo traballo diario das persoas que tentan pór de manifesto esta realidade ou
que, coa súa acción, conseguen salvar as vidas dos nenos que ven en situación
de desprotección.
Os datos e cifras sobre desprotección infantil están presentes no documental
para informar e dar solidez e credibilidade ao relato. Con todo, o obxectivo
non é ser exhaustivos, senón trasladar unha realidade a través dos testemuños
dos que a coñecen e pór de manifesto que a desprotección é máis habitual do que
a sociedade quere pensar, só hai que preguntar aos que están en contacto cos
nenos para darse conta de que hai desprotección desde o nivel máis leve, até o
máis grave. Non é o obxectivo do documental crear unha alarma desproporcionada,
tan grave sería a sobreprotección infantil como a desprotección, nin converter
a todo veciño en sospeitoso.
Mostramos ao espectador unha realidade incómoda que non está
afeito ver e que, por estar dentro do ámbito da vida privada e do cotián, é
aínda máis impactante.
Educapeques
Signos de malos tratos
infantís: Estar fronte a unha
aula de nenos pequenos implica que, inevitablemente, enfrontámonos con
situacións moitas veces imprevistas e dolorosas.
Unha destas situacións
pode darse tras a elaboración dun debuxo do neno posto que, mediante leste,
pódese determinar (como primeira instancia) algún tipo de malos tratos
infantís. Por tal razón é importante determinar os signos de malos
tratos infantís para poder actuar en consecuencia.
Poder interpretar
correctamente un debuxo pode evitar futuros trastornos irreversibles xa que, no
caso dos nenos que aínda non dominan a linguaxe, a súa forma de expresar
os malos tratos (xa sexa físico, emocional ou psíquico) é mediante
os grafismos.
Con todo non debemos
deixar librado ao azar a interpretación dun debuxo. Pola contra é
importante que indaguemos sobre os motivos que tivo o neno para realizar
devandito debuxo. Deste xeito poderemos darlle un marco interpretativo a
devandita creación gráfica.
Vexamos como
detectar si un neno está a ser maltratado :
A utilización das
cores e o trazo
Unha dos sinais ás que
debemos estar atentos é cando o neno utiliza a cor negra e este atópase
acompañado dun trazo que finaliza por romper a folla.
Claro que con este factor
non podemos determinar si existe un tipo de malos tratos físicos, emocional ou
psíquico pero si é un sinal de alerta que debemos ter en conta.
Fronte a unha situación
desta índole é importante indagar sobre os motivos que o neno tivo para
realizar devandito debuxo. Tamén é importante observar como se
desenvolve con outros nenos, como se atopa o seu estado emocional (calado,
angustiado, retraído, agresivo, etc). Estas pautas axudarannos a establecer o
contexto que mencionamos anteriormente.
Debuxando mans adultas
grandes
Outros dos factores que deben
chamarnos a atención é cando o neno debuxa mans de adulto extremadamente
grandes. Este factor pode ou non estar acompañado de devanditas mans tachadas.
O importante é que devandito debuxo xunto co contexto pode indicarnos que o
neno sente ameazado ou é maltratado por un adulto.
Debuxar obxectos
punzantes
Frecuentemente os nenos
abusados sexualmente poden chegar a debuxar obxectos punzantes que
se atopan relativamente preto deles (ou sobre os seus corpos) no debuxo. Estes
debuxos poden ser: coitelos, paus, armas ou obxectos non definidos pero si cun
formato fálico.
Localización dos
personaxes do debuxo e carencia de chan
Aínda que ningún destes
parámetros pode ser tido en conta de forma illada é importante observar que a
ausencia de chan sumado ao debuxo dunha figura de adulto extremadamente grande
en relación cos outros elementos debuxados por parte do neno, pode ser un
indicio dalgún tipo de abuso.
Recomendacións ante os
signos de malos tratos infantís
Fronte a unha situación
na que, como docentes, observamos que se trata dun caso de abuso dalgún tipo, é
importante recoñecer que dita situación é angustiante e mobilízanos como seres
humanos. Só deste xeito pódese solicitar a axuda tanto das autoridades
escolares como de profesionais adecuados para que realicen un diagnóstico do
caso.
Como actuar fronte ao
neno con abuso?
É moi probable que o neno
non queira falar do ocorrido, teña medo e senta desprotexido. Por tanto, como
docentes debemos:
- Darlle a nosa contención.
- Mencionarlles (no seu debido tempo) os seus
dereitos.
- Escoitalos.
- Informais sobre o que é un abuso sexual,
psíquico ou emocional.
- Ensinarlles as diferenzas entre unha caricia e un abuso.
- Observar os seus deberes e o comportamento do
neno de forma constante pero sen que este senta en observación.