Cartafol de talentos para transformar vidas :: Coral Elizondo





Mon petit coin d'éducation


Nunha entrada anterior estiven a falar do cartafol de talentos como unha proposta moi interesante para desenvolver na aula, pero sobre todo para planificar actividades flexibles para todo o alumnado. O Cartafol de talentos é unha actividade que Joseph Renzulli e Sally Reis (1) desenvolven no modelo de enriquecemento para toda a escola. Esta interesante proposta axudaranos a coñecer a todo o alumnado, a empatizar con el, a garantirlle unha educación de calidade. Falar de educación inclusiva é conxugar aspectos cognitivos, emocionais e éticos. Traballar con este cartafol permíteme axuntar todos estes aspectos.

O profesorado que ten mirada DUA, non se centra só no expediente que garda os datos persoais do alumnado, as súas cualificacións e algunhas observacións habitualmente escritas cunha linguaxe baseada no déficit, como lle custa, ten dificultade para, non sabe, distráese, interrompe“. Este profesorado non pregunta “que lle pasa”, senón que pregunta “quen é”. Este profesorado cuéstionase desde a ética, desde a concepción humanista da educación, desde o enfoque dos dereitos humanos, desde o mesmo corazón. Este profesorado mira a todos os seus estudantes aos ollos, noméaos, pregúntalles, coñéceos. E este pequeno xesto é capaz de transformar a vida de todos eles. Porque a educación é iso, pequenos xestos. Eduardo Galeano dicía: Moita xente pequena, en lugares pequenos, facendo cousas pequenas, pode cambiar o mundo.

A educación inclusiva é unha educación centrada nas capacidades, non no déficit. Baseada no modelo social da discapacidade, avoga por eliminar as barreiras á aprendizaxe, á participación, á presenza; barreiras que impiden á persoa participar e estar presente. Coñecer estas barreiras é clave, por tanto, para avanzar cara a unha educación inclusiva, pero coñecer á persoa é primordial. Como está, como sinte, que ve habitualmente, que escoita con asiduidade, que expectativas ten; que expectativas teño, como a miro, como actúo, como a nomeo? Son preguntas que nos debemos facer. Pero tamén estoutras: que lle gusta, cales son os seus intereses,  cales son as súas fortalezas? Destacar a capacidade fronte á discapacidade, como diría Silvana Mabel Corso (2), nomea á persoa, dignifícaa, sitúaa na sociedade que lle corresponde.

Gardar xunto ao expediente, habitualmente centrado no déficit, un cartafol que destaque as fortalezas da persoa, é cambiar a mirada. Utilizar esa información para transformar as prácticas na aula, é camiñar cara á inclusión. Comezar o curso cun cartafol de talentos que nos axude a deseñar contornas de aprendizaxe flexibles é facer posible a educación inclusiva, é pasar á acción, é ter esperanza para o “inédito viable”.

Que pode conter este cartafol de talentos? Como o debo utilizar na aula? Cal é o seu obxectivo?
Crea un mapa da empatía de todos e cada un dos teus alumnos e alumnas. Sitúaos no centro e contesta as preguntas por esta orde: que ouve?, que ve?, que pensa e sente?, e por último, que di?

Analiza as barreiras á presenza, á participación, á aprendizaxe, que atopan na aula, no centro educativo e escribe propostas de valor que permitan pasar á acción. Idea despois unha intervención tendo en conta o resto dos aspectos que vas avaliar neste portafolio e controla o impacto que ten, modifícaa si é preciso. Os docentes temos que avaliar os efectos dos métodos que eliximos coa mirada en todo o alumnado e lembrar que cando non aprenden non necesitan máis do mesmo, necesitan algo diferente.

OBXECTIVO. Coñecer ao alumnado, empatizar con eles. Cambiar a mirada.

Contesta á pregunta cales son as miñas expectativas? Fala co teu alumnado, escóitalle, pregúntalle tamén polas súas expectativas.

Pregunta ao alumnado polos seus gustos, iso axudarache a coñecelos mellor. Tamén axudarache a partir dos seus intereses e inquietudes, garantindo a motivación necesaria para aprender e ofrecendo unha información significativa que lles permita desenvolver condutas autodeterminadas que fomentan a súa autonomía e a súa autorregulación na aprendizaxe.

Este aspecto contémplase dentro do marco DUA, que pon a mirada na variabilidade afectiva das persoas e que parte da premisa que os humanos variamos na forma en que nos involucramos na aprendizaxe.

OBXECTIVO. Proporcionar múltiples formas de compromiso, opcións para captar o interese, opcións para manter o esforzo e a persistencia e opcións para a autorregulación, para lograr estudantes motivados e entusiastas.

Inventario das Intelixencias Múltiples
Este inventario, ideado por Armstrong (2006) (3), non ten validez psicométrica, este inventario non é un test. Este inventario, neste contexto educativo inclusivo que defendo, ten que servir para democratizar a intelixencia e pór en valor que todas as persoas somos intelixentes. Ten que servir para trazar un perfil de fortalezas con puntos fortes sobre os que planificar a intervención na aula, unha intervención centrada na persoa, unha intervención personalizada.

E aquí é onde, por unha banda, estes resultados serven para traballar sobre un proxecto de vida persoal, centrado na persoa; e, por outra, axúdanos a deseñar percorridos diversificados, coas pautas e directrices do Deseño Universal para a Aprendizaxe, con opcións para a representación que permitan abordar o contido de diferentes formas ou con opcións para a expresión e a acción que permiten a todo o alumnado expresar o que saben.


OBXECTIVO. Democratizar a intelixencia, todas as persoas somos intelixentes. Destacar as fortalezas. Coñecer á persoa, coñecerse. Favorecer na aula o desenvolvemento de proxectos de vida centrados na persoa.

Preferencias de estilos de aprendizaxe
Falar de estilos de aprendizaxe é facelo dun termo controvertido. É falso e non existen evidencias de que só aprendemos mellor cando recibimos a información acorde co noso estilo de aprendizaxe. Tampouco hai un estilo mellor ou máis rápido para aprender. Nin evidencias da correlación entre os estilos e unha aprendizaxe de éxito (4).  Falar nestes termos é facelo dun neuromito moi arraigado na educación (5).

Facelo de preferencias de estilos de aprendizaxe é falar da variabilidade das persoas e dicir que todas temos diferentes preferencias á hora de decidir como aprender. Esta variabilidade é un da compoñentes clave no marco do Deseño Universal para a Aprendizaxe, polo que a proposta que aquí se fai enmárcase nesta paradigma inclusivo que foxe da aprendizaxe media e homoxéneo e recolle ao alumnado que queda habitualmente nas marxes, ofrecéndolles propostas flexibles para que poidan aprender. Todo o alumnado necesitar ter oportunidades para lograr o éxito.

Coñecer as preferencias de estilos de aprendizaxe permite coñecer as preferencias de estilo instruccional, as preferencias de contorna de aprendizaxe, as preferencias de estilos de pensamento e as preferencias de estilo expresivo, evidenciando así que existe variabilidade na forma de aprender, de desenvolver estratexias, de expresar a aprendizaxe… e confirmando que a variabilidade humana é un feito e que a atención á diversidade, tal e como se concibe na actualidade (diversos son os nadies, os que se salguen da norma) non ten sentido, pois todas as persoas somos diversas.

Traballar cun cartafol de talentos permite coñecer fortalezas e intereses, permite cambiar a mirada, permite pór no centro da intervención ao neno, á nena, para trazar desafíos, para deseñar itinerarios diversificados, para garantir o dereito a unha educación inclusiva, equitativa e de calidade para todo o alumnado, pero sobre todo para transformar as súas vidas.

Quero concluír cunhas palabras de Paulo Freire que lin no seu libro Pedagoxía de Esperanza: “Non podemos existir sen interrogarnos sobre o mañana, sobre o que virá, a favor de que, en contra de que, a favor de quen, en contra de quen virá; sen interrogarnos sobre coomo facer concreto o “inédito viable” que nos esixe que loitemos por él ” (páx. 125).



Seguinte
« Prev Post
Anterior
Next Post »